Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple vervangt 3M als meest innovatieve bedrijf ter wereld

Een recente enquête door The Boston Consulting Group (BCG) onder 940 senior executives uit 68 landen naar innovatiekracht van bedrijven…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een recente enquête door The Boston Consulting Group () onder 940 senior executives uit 68 landen naar innovatiekracht van bedrijven levert een opvallende top-tien op, met veel veranderingen ten opzichte van vorig jaar.

Er zijn drie nieuwkomers in de top 10 van innovatieve bedrijven: Google, IBM en Procter & Gamble. heeft de toppositie van overgenomen.

Meer dan 550 bedrijven ontvingen stemmen in de BCG-enquête van dit jaar. Maar het was slechts een handjevol bedrijven, dat de meerderheid van de stemmen kreeg.
De bedrijven in de top-10 van de lijst ontvingen meer dan 85 procent van alle stemmen.

Volgens de deelnemers aan de enquête waren de volgende bedrijven het meest innovatief (in deze volgorde):
1. Apple Computer
2. 3M
3. GE en Microsoft (gedeelde derde plek)
5. Sony.
6. Dell
7. IBM
8. Google
9. Nokia en Procter&Gamble (gedeelde negende plek)

Google maakte de grootste sprong voorwaarts in de top tien, door op te klimmen van de 15e plaats in 2004 naar de achtste plek dit jaar.

Mede dankzij het overweldigende succes van zijn iPod producten is Apple Computer gestegen van de vijfde naar de eerste plaats op de lijst. 3M werd van de eerste plaats verdreven naar de 2e plaats. De managers prezen Apple voor zijn aandacht voor gebruiksgemak en voor 'de succesvolle introductie van technologie in het dagelijks leven.'

3M doet volgens de deelnemers zijn voordeel met het feit dat men de eigen onderzoekers de vrijheid biedt om projecten uit te voeren waar zij iets in zien en met het feit dat de creativiteit binnen het bedrijf is geïnstitutionaliseerd, waardoor men in staat is 'om nieuwe ideeën ook te realiseren.'

'De meerderheid van de senior executives - bijna negen van de tien - was het er dit jaar over eens dat autonome groei door innovatie binnen de eigen bedrijfstak van essentieel belang is geworden. Minder dan de helft was echter tevreden met het zichtbare financieel rendement van de investeringen in innovatie.

Bovendien geloofde minder dan de helft van de managers dat het eigen bedrijf even goed of beter was dan de concurrentie in het omzetten van ideeën naar winst. Het is duidelijk dat men moeite heeft met deze kloof tussen wat men graag zou willen en wat er haalbaar is. Voor veel executives is dit een punt van grote zorg,' aldus Stépan Breedveld, vice-president bij BCG.

De BCG Senior Management Enquête 2004-2005 werd eind 2004 elektronisch onder senior management verspreid. De enquête werd in februari 2005 afgesloten. In totaal namen 940 executives en managers uit 68 landen en uit alle belangrijke bedrijfstakken eraan deel. De deelname gebeurde op vrijwillige en anonieme basis. Het hele is te downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in