Met merk Geert Wilders


Een paar weken geleden viel mij op hoe vaak dagbladen ‘de PVV van Geert Wilders’ schrijven en vrijwel nooit ‘het CDA van Maxime Verhagen’ of ‘D66 van Alexander Pechtold’. Knipsel Info Service, specialist in mediamonitoring, onderzocht op mijn verzoek hoe vaak dagbladen deze opmerkelijke formuleringen gebruiken. In de eerste drie maanden van dit jaar schreven kranten 214 keer ‘de PVV van Geert Wilders’, tegen 7 keer ‘het CDA van Maxime Verhagen’ en 6 keer ‘D66 van Alexander Pechtold’.
• De PVV van Geert Wilders: 214
• De SP van Emile Roemer: 62
• De VVD van Mark Rutte: 22
• De PvdA van Diederik Samsom/ Job Cohen: 11
• Het CDA van Maxime Verhagen: 7
• D66 van Alexander Pechtold: 6
• De CU van Arie Slob: 1
• GroenLinks van Jolande Sap: 1
• De Partij voor de Dieren van Marianne Thieme: 0
• De SGP van Kees van de Staaij: 0
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe pr van Wilders is bewonderenswaardig. Het nadeel is dat hij zo duidelijk het gezicht en de spreekbuis van de partij is geworden, dat het merk Geert Wilders vele maken sterker is dan het merk PVV. Blijkbaar is de PVV onvoldoende bekend en onlosmakelijk verbonden met de leider dat dagbladen de naam Geert Wilders er aan moeen toevoegen. Waar een leider bij andere partijen iemand is die op de winkel past, ís Wilders de PVV – en andersom. Zo is het juist zijn ijzersterke pr die zijn partij heel kwetsbaar heeft gemaakt.
De krant die het vaakst ‘De PVV van Geert Wilders’ schrijft, is Dagblad de Limburger (25 keer). Een logische verklaring hiervoor is dat Wilders uit Venlo (Limburg) komt. Dat verklaart waarom het Limburgs Dagblad eveneens goed scoort (13 keer). Van de landelijke kranten, gaat AD aan kop met 13 keer. Van de kwaliteitskranten spant Trouw de kroon (10 keer), waarvan twee keer op de voorpagina.
• Dagblad de Limburger: 25
• TC Tubantia: 17
• AD: 13
• Brabants Dagblad: 13
• Limburgs Dagblad: 13
• Trouw: 10
• BN de Stem: 8
• NRC: 8
• Nederlands Dagblad: 7
• De Telegraaf: 6
• De Volkskrant: 6
• Metro: 4
• De Pers: 2
• nrc.next: 2
De partij die het voor de komende verkiezingen het best voor elkaar heeft, is de Socialistische Partij (SP). Dagbladen schreven 62 keer ‘de SP van Emile Roemer’. Roemer overstijgt daarmee het merk SP en ook zijn voorgangers Jan Marijnissen en Agnes Kant. Maar een sterke leider heeft dus ook een nadeel, zoals Wilders heeft bewezen. Één misstap kan voldoende zijn om de partij in grote problemen te brengen. Daar hebben ‘de PvdA van Diederik Samsom’, ‘D66 van Alexander Pechtold’ en ‘GroenLinks van Jolande Sap’ een stuk minder last van.
Meer hierover vandaag op opiniewebsite Joop.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid