Overslaan en naar de inhoud gaan

Met merk Geert Wilders

Met de verkiezingen voor de deur, wacht PVV een zware opgave. Het merk PVV staat in de donkere schaduw van voorman Geert Wilders.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een paar weken geleden viel mij op hoe vaak dagbladen ‘de PVV van Geert Wilders’ schrijven en vrijwel nooit ‘het CDA van Maxime Verhagen’ of ‘D66 van Alexander Pechtold’. , specialist in mediamonitoring, onderzocht op mijn verzoek hoe vaak dagbladen deze opmerkelijke formuleringen gebruiken. In de eerste drie maanden van dit jaar schreven kranten 214 keer ‘de PVV van Geert Wilders’, tegen 7 keer ‘het CDA van Maxime Verhagen’ en 6 keer ‘D66 van Alexander Pechtold’.

related partner content for mobile comes here

• De PVV van Geert Wilders: 214
• De SP van Emile Roemer: 62
• De VVD van Mark Rutte: 22
• De PvdA van Diederik Samsom/ Job Cohen: 11
• Het CDA van Maxime Verhagen: 7
• D66 van Alexander Pechtold: 6
• De CU van Arie Slob: 1
• GroenLinks van Jolande Sap: 1
• De Partij voor de Dieren van Marianne Thieme: 0
• De SGP van Kees van de Staaij: 0

De pr van Wilders is bewonderenswaardig. Het nadeel is dat hij zo duidelijk het gezicht en de spreekbuis van de partij is geworden, dat het merk Geert Wilders vele maken sterker is dan het merk PVV. Blijkbaar is de PVV onvoldoende bekend en onlosmakelijk verbonden met de leider dat dagbladen de naam Geert Wilders er aan moeen toevoegen. Waar een leider bij andere partijen iemand is die op de winkel past, ís Wilders de PVV – en andersom. Zo is het juist zijn ijzersterke pr die zijn partij heel kwetsbaar heeft gemaakt.

De krant die het vaakst ‘De PVV van Geert Wilders’ schrijft, is Dagblad de Limburger (25 keer). Een logische verklaring hiervoor is dat Wilders uit Venlo (Limburg) komt. Dat verklaart waarom het Limburgs Dagblad eveneens goed scoort (13 keer). Van de landelijke kranten, gaat AD aan kop met 13 keer. Van de kwaliteitskranten spant Trouw de kroon (10 keer), waarvan twee keer op de voorpagina.

• Dagblad de Limburger: 25
• TC Tubantia: 17
• AD: 13
• Brabants Dagblad: 13
• Limburgs Dagblad: 13
• Trouw: 10
• BN de Stem: 8
• NRC: 8
• Nederlands Dagblad: 7
• De Telegraaf: 6
• De Volkskrant: 6
• Metro: 4
• De Pers: 2
• nrc.next: 2

De partij die het voor de komende verkiezingen het best voor elkaar heeft, is de Socialistische Partij (SP). Dagbladen schreven 62 keer ‘de SP van Emile Roemer’. Roemer overstijgt daarmee het merk SP en ook zijn voorgangers Jan Marijnissen en Agnes Kant. Maar een sterke leider heeft dus ook een nadeel, zoals Wilders heeft bewezen. Één misstap kan voldoende zijn om de partij in grote problemen te brengen. Daar hebben ‘de PvdA van Diederik Samsom’, ‘D66 van Alexander Pechtold’ en ‘GroenLinks van Jolande Sap’ een stuk minder last van.

Meer hierover vandaag op opiniewebsite .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in