Overslaan en naar de inhoud gaan

Merk moet zich niet teveel onderscheiden

Een merk moet zich onderscheiden om succesvol te zijn. Maar je moet het niet overdrijven. Want de consument wil graag dat de merken waaruit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Subway, een Amerikaanse keten van broodjeszaken, koos een paar jaar geleden voor een nieuwe positionering. In een grootschalige campagne werd Subway neergezet als hét adres voor de gezonde hap. Onderscheidend was het zeker, maar na verloop van tijd werd de campagne bijgesteld. Want een deel van de klanten liep de broodjeszaken voorbij en ging liever naar een fastfoodketen. Want gezond is in de ogen van veel consumenten synoniem voor niet lekker. De les die Subway daaruit trok, was dat je niet te onderscheidend moet zijn. Want dan val je af voor die consumenten die jouw merk plaatsen in een rijtje van min of meer gelijkwaardige alternatieven. Daarom is het raadzaam om vóór de (her)positionering de basiseigenschappen te formuleren waaraan elk merk in de betreffende productcategorie moet voldoen. Want als die eigenschappen niet duidelijk worden gecommuniceerd, is de kans groot dat de consument het zaakje niet vertrouwt. Zo lanceerde Dove een afwasmiddel met de slogan ‘soften your hands while you do the dishes’. Dat sloot aan bij de kenmerken van het overkoepelende cosmeticamerk, maar het ging voorbij aan het behoeftenpatroon van de klant die de afwas moest doen. Die wilde allereerst kunnen rekenen op een schone vaat. Pas nadat die boodschap duidelijk gecommuniceerd was, kon Dove zich weer gaan toeleggen op de unieke facetten van zijn afwasmiddel.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: harvard business review<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in