'Marketingsoftware mist belangrijke onderdelen'
Uit het jaarlijkse onderzoek ‘The State of Marketing 2011’ blijkt dat 10 procent van de marketeers interactieve marketing toepast in alle kanalen, 50 procent doet dit in enkele kanalen.
Van de 40 procent marketeers die niets aan interactieve marketing doet, is 23 procent van plan de komende 12 maanden te starten, 6 procent doet er nog iets langer over, 11 procent heeft geen interactieve aspiraties.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe drie grootste drempels voor het succesvol implementeren van interactieve marketing in de organisatie zijn:
- Stroeve organisatiestructuur, corporate cultuur en/of intern beleid (55 procent)
- De IT-infrastructuur werkt tegen: verschillende systemen en databases (50 procent)
- Gebrek aan interne vaardigheden, geen budget en lastig samenwerken met IT-afdeling (33 procent)
Techniek gevraagd
Op de vraag ‘wat staat het hoogst op je lijst’ blijken marketeers het meeste te kijken naar social media monitoring tools (26 procent) en technologie om interactie met consumenten te optimaliseren, cross-channel interactiemanagement, optimaliseren van contact en web targeting.
Qua technieken zijn marketeers inmiddels het meeste gewend aan web analytics en e-mail, gevolgd door webcontentmanagement, campagnemanagement en e-commerce. Voor elk van deze technologieën geldt dat meer dan 50 procent van de marketeers ze gebruikt. Maar niet iedereen gebruikt ze even optimaal.
87 procent van de marketeers is het eens met de stelling ‘Marketingsoftware telt teveel silo’s en mist belangrijke onderdelen’. Marketeers zouden het liefste een begrijpelijke en geïntegreerde applicatie-softwaresuite willen hebben om effectiever te kunnen werken.
Unica ondervroeg voor dit onderzoek 279 online en direct marketingprofessionals uit Noord-Amerika (VS en Canada) en acht Europese landen met een grote technologische voorsprong.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid