Apple `s werelds waardevolste merk


De derde plaats in de Brandz Top100 ‘most valuable brand’ wordt ingenomen door IBM. Daarnaast blijkt dat negentien van de honderd merken in de lijst afkomstig zijn uit opkomende markten. In 2006 waren dit nog maar twee merken.
Het merk Apple is sinds 2006 met 859 procent in waarde gestegen, aldus Millward Brown. De merkwaarde van Apple staat nu op 153,3 miljard dollar.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Uit het onderzoek is ook naar voren gekomen dat na de economische crisis alle merken uit de top 100 samengenomen met 17 procent in waarde zijn gestegen. Hiermee zijn alle merken uit de top 100 bij elkaar 2,4 triljoen dollar waard.
De BrandZ top 100 ‘most valuable brand’ onderzoek neemt, naast financiële data, marktwaardebepalingen, analyserapport en risicoprofielen, ook mee hoe mensen denken over de merken die ze kopen. Het onderzoek bestaat uit een ranglijst en een analyse van de top 10.
Sterk merk komt beter uit crisis
Volgens Rob van Benthem van Millward Brown Nederland is een sterk merk heel belangrijk wanneer je wereldwijd succes wilt hebben met je bedrijf. ‘Vorig jaar, toen de economie overal ter wereld aan het bijkomen was van de economische crisis, zijn de merken uit de top 100 met 17 procent in waarde gestegen. Sinds 2006 zijn de merken zelfs met 64 procent waarde toegenomen. Sterke merken zijn niet immuun voor wisselvalligheden van de markt, maar zijn wel beter beschermd, voorbereid, vindingrijk en veerkrachtig. Het loont dus om te investeren in een sterk merk.’
Nederlandse merken
Dit jaar staat Shell op de 51e plaats in de top 100. Dit is een lichte daling vergeleken met 2010 (plek 40). De merkwaarde van vijftien miljard dollar is onveranderd gebleven. In de categorie Oil & Gas staat Shell op de tweede plaats, vlak onder het Amerikaanse ExxonMobil. Heineken is de nummer drie op de lijst van de meest waardevolle biermerken wereldwijd. De merkwaarde is ten opzichte van vorig jaar met 26 procent gestegen naar 6,5 miljard dollar.
De meest waardevolle wereldwijde merken 2011
*De merkwaarde van Coca-Cola is inclusief Light en Zero
Meer merkmanagement
Volgens Millward Brown is het meten van de waarde van merken een goede manier voor een bedrijf om (blijvende) waarde te creëren voor hun aandeelhouders. Door in het merk te investeren en constant te innoveren, is Apple een wereldwijd succesverhaal waar andere merken van kunnen leren, aldus Milward Brown.
Daarbij moeten bedrijfsleiders merkmanagement omarmen als zij ook op de lange termijn hun financiële waarde willen zien groeien. Millward Brown benadrukt dit door te stellen dat in het afgelopen jaar het kapitaal van de wereldmarkt met 13 procent is gestegen, maar dat de beste merken hun waarde 30 procent sneller zagen groeien.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid