Van Thillo: ‘SBS kwam op slecht moment’


‘Het gaat om een monsterachtig groot bedrag.’ Dat zegt Christian van Thillo, ceo van De Persgroep, refererend aan het overnamebedrag dat Sanoma en Talpa hebben neergelegd voor SBS Nederland (ruim 1,2 miljard euro). Maar het bedrag dat De Persgroep zelf bood, lag er volgens hem niet ver onder. Hoeveel dat precies was, zegt hij niet. De mogelijkheid om SBS over te nemen kwam voor De Persgroep op een slecht moment, omdat de overname van PCM een zware wissel trok op het concern. ‘We hebben twee vermoeiende jaren achter de rug.’
Toch meldde De Persgroep zich aan, werkte er hard aan, en ging ‘heel heel ver’ in de biedingen. Het telefoontje van overnamebegeleider JP Morgan (‘u heeft het niet gehaald’) deed dan ook pijn volgens Van Thillo. ‘We zitten niet in televisie en dat is spijtig.’ Maar die pijn was ook snel weer weg. Van Thillo, relativerend: ‘Het was een goeie opportunity, maar geen must have.’ De eerste kanttekening die Van Thillo – naast het hoge overnamebedrag – plaatst, is de beperkte sterkte van de SBS-merken. ‘We hebben niet naast wereldmerken gegrepen.’
De tweede ‘maar’ wordt gevormd door de beperkte synergievoordelen die hij zag voor de merken van De Persgroep en die van SBS. Bovendien gelooft Van Thillo, zoals hij al vele malen eerder zei, niet in crossmediaal. Hij ziet de moeite die gestoken dient te worden in kruisverbanden tussen media (‘gigantisch veel’), zich niet terugbetalen.
Jaarcijfers
De Persgroep zag de jaarcijfers ten opzichte van 2009 stijgen. De opbrengsten van de geconsolideerde uitgeefactiviteiten (print) stegen met 20 procent tot 737 miljoen euro. De nettowinst (voor afschrijving goodwill) steeg met 48 procent naar 43 miljoen, de netto cashflow met 53 procent naar 84 miljoen. De stijging werd voor het grootste gedeelte veroorzaakt door de consolidatie met (voorheen) PCM. Ook op groepsniveau (inclusief audiovisueel) stijgen de bedrijfsopbrengsten. Totaal 2010: 932 miljoen (+17 pct). Nettowinst (voor afschrijving goodwill) 64 miljoen (+52 pct), netto cashflow 108 miljoen (+54 pct). De goede resultaten zijn onder meer te wijten aan drie scherpe reorganisatierondes bij het voormalige PCM. Dat kostte 600 van de 2000 banen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe advertentie-inkomsten bij De Persgroep waren een zorgenkindje in 2010. Van Thillo presenteert een min van 5,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, drie miljoen minder. Maar daarin worden alleen advertenties van merken en diensten meegeteld. Een totaalcijfer inclusief personeelsadvertenties en ‘classifieds’ werd niet getoond. De markt voor personeelsadvertenties en ‘classifieds’ daalt veel harder dan een twintigste. Van Thillo verwacht een voorzichtige groei in advertentie-inkomsten voor de komende jaren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid