Overslaan en naar de inhoud gaan

Van Thillo: ‘SBS kwam op slecht moment’

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers van De Persgroep, sprak Christian van Thillo zich uit over de poging om SBS over te nemen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Het gaat om een monsterachtig groot bedrag.’ Dat zegt Christian van Thillo, ceo van De Persgroep, refererend aan het overnamebedrag dat Sanoma en Talpa hebben neergelegd voor SBS Nederland (ruim 1,2 miljard euro). Maar het bedrag dat De Persgroep zelf bood, lag er volgens hem niet ver onder. Hoeveel dat precies was, zegt hij niet. De mogelijkheid om SBS over te nemen kwam voor De Persgroep op een slecht moment, omdat de overname van PCM een zware wissel trok op het concern. ‘We hebben twee vermoeiende jaren achter de rug.’
Toch meldde De Persgroep zich aan, werkte er hard aan, en ging ‘heel heel ver’ in de biedingen. Het telefoontje van overnamebegeleider JP Morgan (‘u heeft het niet gehaald’) deed dan ook pijn volgens Van Thillo. ‘We zitten niet in televisie en dat is spijtig.’ Maar die pijn was ook snel weer weg. Van Thillo, relativerend: ‘Het was een goeie opportunity, maar geen must have.’ De eerste kanttekening die Van Thillo – naast het hoge overnamebedrag – plaatst, is de beperkte sterkte van de SBS-merken. ‘We hebben niet naast wereldmerken gegrepen.’
De tweede ‘maar’ wordt gevormd door de beperkte synergievoordelen die hij zag voor de merken van De Persgroep en die van SBS. Bovendien gelooft Van Thillo, zoals hij al vele malen eerder zei, niet in crossmediaal. Hij ziet de moeite die gestoken dient te worden in kruisverbanden tussen media (‘gigantisch veel’), zich niet terugbetalen.

related partner content for mobile comes here

Jaarcijfers
De Persgroep zag de jaarcijfers ten opzichte van 2009 stijgen. De opbrengsten van de geconsolideerde uitgeefactiviteiten (print) stegen met 20 procent tot 737 miljoen euro. De nettowinst (voor afschrijving goodwill) steeg met 48 procent naar 43 miljoen, de netto cashflow met 53 procent naar 84 miljoen. De stijging werd voor het grootste gedeelte veroorzaakt door de consolidatie met (voorheen) PCM. Ook op groepsniveau (inclusief audiovisueel) stijgen de bedrijfsopbrengsten. Totaal 2010: 932 miljoen (+17 pct). Nettowinst (voor afschrijving goodwill) 64 miljoen (+52 pct), netto cashflow 108 miljoen (+54 pct). De goede resultaten zijn onder meer te wijten aan drie scherpe reorganisatierondes bij het voormalige PCM. Dat kostte 600 van de 2000 banen.

De advertentie-inkomsten bij De Persgroep waren een zorgenkindje in 2010. Van Thillo presenteert een min van 5,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, drie miljoen minder. Maar daarin worden alleen advertenties van merken en diensten meegeteld. Een totaalcijfer inclusief personeelsadvertenties en ‘classifieds’ werd niet getoond. De markt voor personeelsadvertenties en ‘classifieds’ daalt veel harder dan een twintigste. Van Thillo verwacht een voorzichtige groei in advertentie-inkomsten voor de komende jaren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in