Levi’s ten onder aan eigen succes
Want de Levi’s 501 heeft zijn glans verloren. In de jaren tachtig nog razend populair, maar nu voorbij gestreefd door hippe merken als G-Star, Nolita of Miss Sixty. Niettemin brengt Levi’s dit jaar een hommage aan de 501. Logisch, want dit model ging wereldwijd 2,5 miljard maal over de toonbank.
De tragiek van de 501 is eigenlijk niet meer dan normaal: iedere trend heeft immers zijn eigen cyclus. Toen de 501 eenmaal door de massa gedragen werd, wendden de trendsetters zich af. Vervolgens kopieerde de massa weer wat de trendsetters doen, en hup, daar ga je als aanbieder.
Inmiddels schrijft Levi Strauss rode cijfers. Over het eerste kwartaal van dit jaar werd een verlies geboekt van ruim 24 miljoen dollar; alleen al in Europa daalde de omzet met 11 procent, vergeleken met dezelfde periode in 2002. En dat terwijl de totale markt voor spijkerbroeken dit jaar met naar schatting vier procent zal groeien.
Levi’s probeert het tij te keren, onder meer met enorme prijsstunts. Duitse discounters verkopen de 501 voor nog geen dertig euro. Misschien draagt het bij aan een korte opleving in afzet, maar voor de merkwaarde is het prijsmiddel natuurlijk desastreus.Bron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid