Kwaliteitsregels nodig voor online marktonderzoek


Internet biedt een uitgelezen mogelijkheid om snel en goedkoop meningen van consumenten te peilen. Voor online onderzoek gelden in principe natuurlijk dezelfde ethische en juridische regels en randvoorwaarden als voor gewoon consumentenonderzoek. Deze standaardregels zijn vastgelegd in de Internationale IHK/ESOMAR-code. Toch lijken aanvullende richtlijnen gewenst om de kwaliteit van internetenquêtes te waarborgen, al was het alleen maar omdat er nogal wat nieuwkomers op de markt zijn die de branchecodes niet kennen. Aandachtspunten in de regelgeving voor vragenlijsten op internet zijn:
- Vrijwilligheid
Deelnemers mogen zich op geen enkele wijze verplicht voelen om deel te nemen aan het onderzoek. Zo moeten bezoekers van een website die geen zin hebben om een enquête in te vullen zonder omwegen naar de door hen gewenste informatie kunnen doorklikken.
- Anonimiteit
Gegevens mogen alleen in geanonimiseerde vorm worden verwerkt. Eventuele persoonsgegevens moeten direct worden gescheiden van de onderzoeksdata.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
- Strikte scheiding tussen onderzoek en onderzoeksvreemde activiteiten
Wetenschappelijke vragenlijsten en andere onderzoeksinstrumenten mogen nooit worden verbonden met reclame of verkoopbevorderende activiteiten. Dat betekent in dit geval bijvoorbeeld dat banners en aanverwante zaken taboe zijn en dat de onderzoekswebsite geen hyperlinks naar de website van de opdrachtgever of naar andere (commerciële) websites mag bevatten. Een uitzondering op deze regel vormen hyperlinks naar websites die aanvullende informatie bevatten over het onderzoek(sbureau).
bron: Direkt Marketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid