Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteitsregels nodig voor online marktonderzoek

Nu internetenquêtes zich een vaste plaats hebben verworven in marktonderzoek, wordt het hoog tijd voor duidelijke kwaliteitseisen en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Internet biedt een uitgelezen mogelijkheid om snel en goedkoop meningen van consumenten te peilen. Voor online onderzoek gelden in principe natuurlijk dezelfde ethische en juridische regels en randvoorwaarden als voor gewoon consumentenonderzoek. Deze standaardregels zijn vastgelegd in de Internationale IHK/ESOMAR-code. Toch lijken aanvullende richtlijnen gewenst om de kwaliteit van internetenquêtes te waarborgen, al was het alleen maar omdat er nogal wat nieuwkomers op de markt zijn die de branchecodes niet kennen. Aandachtspunten in de regelgeving voor vragenlijsten op internet zijn:
- Vrijwilligheid
Deelnemers mogen zich op geen enkele wijze verplicht voelen om deel te nemen aan het onderzoek. Zo moeten bezoekers van een website die geen zin hebben om een enquête in te vullen zonder omwegen naar de door hen gewenste informatie kunnen doorklikken.

related partner content for mobile comes here

- Anonimiteit
Gegevens mogen alleen in geanonimiseerde vorm worden verwerkt. Eventuele persoonsgegevens moeten direct worden gescheiden van de onderzoeksdata.

- Strikte scheiding tussen onderzoek en onderzoeksvreemde activiteiten
Wetenschappelijke vragenlijsten en andere onderzoeksinstrumenten mogen nooit worden verbonden met reclame of verkoopbevorderende activiteiten. Dat betekent in dit geval bijvoorbeeld dat banners en aanverwante zaken taboe zijn en dat de onderzoekswebsite geen hyperlinks naar de website van de opdrachtgever of naar andere (commerciële) websites mag bevatten. Een uitzondering op deze regel vormen hyperlinks naar websites die aanvullende informatie bevatten over het onderzoek(sbureau).
bron: Direkt Marketing

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in