Overslaan en naar de inhoud gaan

Klanttevredenheidsonderzoek: beleving en emotionele impact zijn belangrijk

Bij bedrijven die bij het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek gemiddeld een 7 halen, wordt vaak de champagne uit de kast gehaald.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een zeven is een typisch ‘onverschilligheidscijfer’, waarbij klanten bij het minste of geringste kunnen overstappen naar de concurrent. Het bureau is van mening dat een bedrijf in de beleving van de klant pas relevant en onderscheidend is als hij je een 8,5 of hoger geeft.

related partner content for mobile comes here

Een klanttevredenheidsonderzoek dient naast vragen die gaan over de 'functionele tevredenheid', ook belevingsvragen te hebben. Belangrijk zijn ook vragen waarvan de antwoorden de emotionele impact aangeven op de momenten dat een bedrijf het verschil zou kunnen maken in de beleving van de klant.

Beleving
Excelleren op een paar punten is noodzakelijk om loyale (betalende) klanten te krijgen. Dit gaat niet enkel om het product of dienst, maar meer om beleving.

Zo kopen mensen niet een auto op emotie van het automerk, zoals men vaak denkt, maar primair op kleine servicegerichte zaken als duidelijkheid afleverdatum, onderhoud, vriendelijkheid personeel et cetera.

Onbewuste drijfveren van klanten, oftewel emotie, kunnen onbewust rationele en bewuste overwegingen negeren of neutraliseren. De onbewuste drijfveren zijn te meten aan de hand van kwalitatief diepte-onderzoek en met fysiologische methoden, zoals hersensignalenonderzoek en facial expression onderzoek, gericht op de sterkte van de emoties.

Het is niet zo dat bewuste drijveren geen rol spelen. ‘Maar de onbewuste drijfveren spelen ongemerkt (vandaar onbewust) een grotere rol. Het onbewuste blijkt volgens uitgebreid wetenschappelijk onderzoek voor minimaal 90 procent leidend te zijn’, aldus het bureau.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in