Overslaan en naar de inhoud gaan

Reckitt Benckiser mag commercial Harpic Max niet meer uitzenden

Britse reinigingsmiddelenfabrikant Reckitt Benckiser kan de beweringen uit de televisiereclame voor Harpic Max niet bewijzen, zo oordeelde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De reclame is ongeoorloofd en misleidend voor consumenten. In de televisiereclame claimt de fabrikant dat Harpic Max in één keer overal hardnekkige vlekken in de wc-pot verwijdert. En dat is onterecht volgens de rechter.

related partner content for mobile comes here

Volgens de rechter is het bovendien onjuist om de persoon in de televisiereclame die het toilet schoonmaakt met bleek allerlei gereedschappen te laten gebruiken en te suggereren dat dit voor Harpic niet noodzakelijk zou zijn. Maar boenen en schrobben is onmisbaar voor de geclaimde werking, zoals ook valt te lezen in de kleine lettertjes op de fles Harpic.

Reckitt moet voortaan de inwerktijd van Harpic Max vermelden en duidelijk maken dat na het verstrijken van die inwerktijd het toilet moet worden afgeborsteld.

Unilever was het niet eens met de manier waarop concurrent Reckitt reclame maakte en spande daarom de rechtszaak aan. ‘Omdat zij daarmee bleekmiddelen, waaronder die van Glorix, ten onrechte in een slecht daglicht probeerde te plaatsen’, aldus Unilever.

Bleekmiddelen - zoals Glorix - en zure reinigers - zoals Harpic Max - zijn verschillende producten, bedoeld voor de verwijdering van verschillende soorten vlekken en kunnen dus niet met elkaar worden vergeleken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in