‘Nederlanders passen uitgaven aan door crisis’
De helft van de Nederlanders past zijn uitgavenpatroon onder invloed van de economische en financiële crisis aan, hoewel de koopkracht hetzelfde is gebleven. Een derde is voorzichtiger geworden bij het doen van grote uitgaven, een kwart let ook op de centen bij het doen van de dagelijkse boodschappen. Dat moet de initiatiefnemers van de campagne deugd doen, want doel van de Blijf Positief campagne is om mensen meer grip te laten krijgen op de eigen financiën.
Bijna 40 procent van de Nederlanders heeft op dit moment een lening lopen of staat rood op de betaalrekening. Dat percentage is gelijk aan een jaar eerder. Maar de helft van de mensen die in het krijt staat, zegt daar nu anders mee om te gaan. Bijna een kwart geeft minder geld uit, 15 procent is voorzichtiger met het aangaan van nieuwe schulden en probeert leningen af te lossen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta“Het is duidelijk dat men daar nu al op vooruitloopt door minder uit te geven,” zei staatssecretaris Jette Klijnsma in een reactie op de onderzoeksresultaten. Zij vindt het belangrijk dat mensen grip krijgen en houden op hun financiële situatie, zeker in de crisis. “De campagne Blijf Positief biedt concrete handvatten hoe mensen dan kunnen doen,” aldus Klijnsma. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid