Overslaan en naar de inhoud gaan

Kansen voor mobiele activatie (onderzoek)

Smartphones en tablets gaan steeds meer het consumentengedrag bepalen. Voor onderzoeksbureau Trendbox en activatiebureau Activate&co een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

[PERSBERICHT]

related partner content for mobile comes here

Razendsnelle groei
Ontwikkelingen gaan razend snel, zeker als het gaat over het bezit van smartphones, ipads/tablets en laptops. Van alle Nederlanders beschikt 67% over een laptop/notebook en ruim 51% heeft een smartphone in zijn bezit. Tablets is al beschikbaar bij 33% van de consumenten.Verwachtingen vanuit de branche zijn een verdere fors groei zodat het mobiel activeren van een brede consumenten doelgroep qua “hardware” geen probleem hoeft te zijn.

Per dag mobiel 2 uur actief
Als we kijken waar smartphone bezitters actief zijn met hun speeltje dan is dat 55% thuis en 45% buitenshuis. Jongeren tot 25 jaar zijn juist meer actief buitenshuis. Op de vraag hoeveel tijd men actief is met zijn mobiele speeltje is deze groep met ruim 3 uur per dag echt heavy user! Gemiddeld ligt dit ook al hoog op 2 uur per dag voor alle Nederlanders. Opvallend is dat vrouwen gemiddeld een kwartier langer actief zijn op hun smartphone. Consumentengedrag dat aantoont dat het belangrijk is dat websites ook optimaal functioneren op mobiel gebruik.

Aantal apps op mobiel 24
Social media en dan met name Facebook en Twitter scoren hoog, zeker als het gaat om het gebruik via smartphones. Opvallend is dat bezitters van tablets beduidend minder actief zijn met social media. Deze groep heeft juist weer gemiddeld meer app’s op hun apparaat tw 27 stuks versus 24 stuks bij de gemiddelde smartphone user.
Qua type apps lopen smartphone/tablet bezitters nagenoeg gelijk op. Meest populaire type apps zijn:
- Nieuws media
- Social media
- Games
- Weer en verkeer
- Vervoer
Alleen vervoer apps (NS, KLM, Yellowbrick, etc.) die handig zijn onderweg scoren veel hoger bij smartphones. We waren benieuwd hoe het stond met de meer “commerciële” apps van merken en retailers. Het aanbod van apps vanuit die groep is enorm maar dat zien we niet terug in aanwezigheid op tablet of smartphone. Supermarkten (Appie, C1000, Jumbo, etc.) weten nog het meest relevant te zijn om een plek op smartphone of tablet te veroveren met hun app (23%). Knappe prestatie waar met name AH een voortrekkersrol vervult heeft. Andere retailers apps (11%) en zeker merken apps (4%) komen we maar sporadisch tegen op smartphones. Het blijkt dus niet zo makkelijk te zijn om als commerciële partij een app plekje te veroveren op smartphone of tablet van de consument.

Activatie met QR code
Als er een ontwikkeling om consumenten mobiel te activeren een vlucht genomen heeft dan is het de QR code wel. Op vele plaatsen in winkels, folders, instore, advertenties kom je de QR code als consument tegen. We waren benieuwd, zeker aangezien hier geen actuele cijfers over bekend zijn, hoe actief Nederland is met de QR code. Ruim de helft van de consumenten kent de betekenis van de QR code waarbij mannen beter scoren dan vrouwen. Een op de vier consumenten heeft een QR reader app gedownload en 42% gebruikt deze frequent. Mooie successen maar omgerekend naar de totale Nederlandse populatie leest 10% QR codes met enige regelmaat.

Mobiel actief tijdens shoppen
Nu al geeft ruim 10% van de consumenten aan geregeld gebruik te maken van zijn/haar mobiel tijdens het winkelen. Het vergelijken van prijzen en het vinden van producten/winkels zijn daarbij populair. Een klein deel van de smartphone bezitters doet nu al aankopen via zijn mobiel. Een ander signaal dat de consument verwacht dat er veel mobiel gaat gebeuren kwam via stellingen. Op de stelling dat activering en reclame via de mobiel nog in de kinderschoenen staat geeft een meerderheid aan het daarmee eens te zijn. De consument verwachting is dat er nog veel staat te gebeuren.

Klaar voor de succes
Het Activatiebarometer onderzoek naar het mobiele gedrag van de consument laat duidelijk zien dat we in een transitiefase zitten. Massaal gaan we over van “gewone” naar smartphones van desktops naar notebook en tablets. Jongeren nemen hierin het voortouw gevolgd door de grote groep 35+. Dat het snel gaat qua bezit betekent nog niet dat men massaal gebruik maakt van de vele nieuwe toepassingsmogelijkheden. In veel gevallen bevinden de verschillende mobiele activatie mogelijkheden zich nog in de intro fase. Breed gebruik hangt naast veiligheid en garantie van privacy af van de succes-drivers: gemak en unieke toegevoegde waarde. Een nieuw mobiel speelveld om consumenten te activeren ligt open met volop kansen voor succes.

MobileMarketing.nl 2012

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in