Interview: Tien dagen zonder auto


Hoe ga je normaal gesproken naar werk en afspraken?
‘Ik werk één dag thuis, twee keer ga ik met de trein en twee keer met de auto.’
Waarom?
‘Thuis werken geeft een focus en een concentratie die ik elders niet vind. Bovendien kan ik een halve dag met de kids zijn. Mijn huidige ritme, de combinatie auto en trein, lijkt me de meest productieve manier. Ik denk nu dat die auto onvermijdelijk is, dat ik die echt nodig heb om mijn werk te kunnen doen. Maar ik wil daar wel onderzoek naar doen. Daarom ga ik deze uitdaging ook aan. Ik wil weten of dit nog wel past.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Wat voor auto rijd je?
‘Ik rijd een hybride auto, een Toyota Prius. Dat bevalt prima.’
Hoe ga je het de komende tien dagen doen?
‘Dat heb ik nog niet definitief ingevuld. Misschien ga ik vaker thuiswerken, vaker met het openbaar vervoer, of vaker afspreken op een gunstiger locatie. Het is een misverstand dat je het reizen met de auto per se moet vervangen door het reizen met een ander vervoermiddel. Het is juist belangrijk dat je technologie omarmt om te zorgen dat je op afstand precies hetzelfde kunt doen wat je anders met elkaar in een kamer doet; vergaderen, elkaar zien, elkaar horen, samen aan documenten werken, even kort bij elkaar langslopen. Het is ook uitzoeken wat wel en niet werkt. Ik fiets niet naar kantoor, wel naar het treinstation.’
Is het jouw bedoeling om duurzame verandering aan te brengen in dat gedrag?
‘Ja, op voorwaarde dat ik een ritme vind dat productiever is. Ik houd mezelf nu wel voor dat het productief is om met de auto te gaan, omdat ik van A naar B aan het bellen ben. Maar hoe productief is dat eigenlijk? Je spreekt voicemailboxen in, wordt teruggebeld terwijl je in gesprek bent en je mailbox loopt vol. Misschien werkt de trein wel beter omdat je via chat dingen snel regelt.’
Mensen zullen je beschuldigen van symboolgedrag. Wat zeg je tegen hen?
‘Ik nodig ze uit hun eigen experiment uit te voeren. Verbeterpunten zitten in kleine dingetjes. Neem je verantwoordelijkheid.’
Op welke manier past deze boodschap bij Microsoft?
‘Microsoft Nederland is al sinds 2007 met dit thema bezig. Toen werd de doelstelling geformuleerd om onze uitstoot in 2012 met 30 procent te verminderen. Die doelstelling is vorig jaar al behaald, terwijl er inmiddels 40 procent meer mensen werken. Grotendeels dankzij Het Nieuwe Werken. Dit is voor ons een nieuw interventiemoment, zowel naar binnen als naar buiten toe. Daarnaast zijn we bij Microsoft natuurlijk dag in dag uit bezig hoe we technologie kunnen inzetten om minder te reizen.’
Hoe kan de Dag van de Duurzaamheid leiden tot gedragsverandering?
‘Doordat het mensen verleidt om te gaan experimenteren.’
Wie zou deze voortrekkersrol wat jou betreft nog meer moeten vervullen?
‘Iedereen met bereik, bijvoorbeeld met veel volgers op twitter. Het helpt als meer marketingcommunicatieprofessionals zich aansluiten bij het initiatief. Maar eigenlijk zou iedereen mee moeten doen.’
Volg John Reynders op twitter om op de hoogte te blijven van zijn autoloze bestaan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid