Overslaan en naar de inhoud gaan

Huizenmarkt evolueert via internet

Na de reisbranche en de financiële sector, waar de fysieke tussenhandel al jaren in zwaar weer verkeert door de professionalisering van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na de reisbranche en de financiële sector, waar de fysieke tussenhandel al jaren in zwaar weer verkeert door de professionalisering van het internet, zijn nu de intermediairs op de woonmarkt aan de beurt. De komst van , het blijvertje , en waren recent in het nieuws.

related partner content for mobile comes here

Deze initiatieven stuitten reeds op veel verzet van branchverenigingen als het NVM dat de online huizenmarkt vooralsnog domineert met . Maar naast deze internet-concurrenten staat het makelaarsgilde nog meer te wachten.

Reden voor dit stellige statement is dat nieuwe technieken en toepassingen inzet die door sommigen direct tot de trend gerekend zullen worden. Denk aan een mapping-functie met sattelietfoto's waarbij inzoomen tot op straatniveau een van de interactieve opties is. Maar via Zillow kan elke koper ook al de waarde van verkochte en te koop staande woningen bekijken. Verkopers kunnen ook de marktwaarde van hun huis laten bepalen door simpelweg hun adres in te geven. Huiseigenaren kunnen recente aanpassingen aan de gegevens over hun huis toevoegen en vervolgens de waarde opnieuw laten taxeren.

Zillow verkeert dan misschien nog in de testfase, de oprichters - die in Amerika ook Expedia tot een succes maakten - hebben inmiddels 75 mensen in dienst. Het businessmodel dat achter deze website schuil gaat is enkel gebaseerd op advertentie-inkomsten. Dat in tegenstelling tot soortgelijke sites als en , die minimaal een e-mail adres of telefoonnummer vragen om deze vervolgens als lead door te verkopen.

Voor een sector die volgens mij wel wat transparantie in het prijsbeleid kan gebruiken, zijn dit soort initiatieven met gebruiksvriendelijke functionaliteiten alleen maar goed. Wederom is dus de consument uitgeroepen tot winnaar. Maar op lange termijn wint ook de tussenpersoon? niet in euro's maar vertrouwen.

Taxeren? Adverteren? Adviseren? Vanaf nu heldere prijzen voor duidelijk geformuleerde diensten of de consument vindt zelf wel een internetplatform waar het goedkoper kan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in