Huizenmarkt evolueert via internet
Na de reisbranche en de financiële sector, waar de fysieke tussenhandel al jaren in zwaar weer verkeert door de professionalisering van het internet, zijn nu de intermediairs op de woonmarkt aan de beurt. De komst van Makelaarsland, het blijvertje Zoekallehuizen, Niksertussen.nl en een Deens vonnis waren recent in het nieuws.
Deze initiatieven stuitten reeds op veel verzet van branchverenigingen als het NVM dat de online huizenmarkt vooralsnog domineert met Funda. Maar naast deze internet-concurrenten staat het makelaarsgilde nog meer te wachten.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaReden voor dit stellige statement is Zillow.com dat nieuwe technieken en toepassingen inzet die door sommigen direct tot de trend Web 2.0 gerekend zullen worden. Denk aan een mapping-functie met sattelietfoto's waarbij inzoomen tot op straatniveau een van de interactieve opties is. Maar via Zillow kan elke koper ook al de waarde van verkochte en te koop staande woningen bekijken. Verkopers kunnen ook de marktwaarde van hun huis laten bepalen door simpelweg hun adres in te geven. Huiseigenaren kunnen recente aanpassingen aan de gegevens over hun huis toevoegen en vervolgens de waarde opnieuw laten taxeren.
Zillow verkeert dan misschien nog in de testfase, de oprichters - die in Amerika ook Expedia tot een succes maakten - hebben inmiddels 75 mensen in dienst. Het businessmodel dat achter deze website schuil gaat is enkel gebaseerd op advertentie-inkomsten. Dat in tegenstelling tot soortgelijke sites als Realestateinfo4free.com en Homevalue.com, die minimaal een e-mail adres of telefoonnummer vragen om deze vervolgens als lead door te verkopen.
Voor een sector die volgens mij wel wat transparantie in het prijsbeleid kan gebruiken, zijn dit soort initiatieven met gebruiksvriendelijke functionaliteiten alleen maar goed. Wederom is dus de consument uitgeroepen tot winnaar. Maar op lange termijn wint ook de tussenpersoon? niet in euro's maar vertrouwen.
Taxeren? Adverteren? Adviseren? Vanaf nu heldere prijzen voor duidelijk geformuleerde diensten of de consument vindt zelf wel een internetplatform waar het goedkoper kan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid