Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe doet Coolblue het qua klantgerichtheid?

Alles voor een glimlach?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als er voorbeelden genoemd moeten worden van klantgerichte bedrijven dan wordt Coolblue steevast genoemd. Toch worden er ook pijnlijke reviews online geplaatst op onafhankelijke fora. Hoe kan dat nu?

related partner content for mobile comes here

Linda Schulte, service activist en mede-oprichter van Opiness.nl legt voor Tijdschrift voor Marketing deze maand Coolblue langs de klantgerichtheid meetlat.

+ Coolblue maakt van service zijn missie. In de hele customer journey wordt nagedacht hoe de klant te verrassen. Dit levert een dikke plus op. Waken voor de overkill is een aandachtspunt. Acht ‘service’ e-mails versturen na het bestellen van een laptop, is wel wat over de top.

+ Coolblue maakt handig en zeer modern gebruik van sociale media. Met het plaatsen van gekke foto’s en grappen op de werkvloer creëert het een sympathiek merk. Ook zet het verschillende kanalen in om met de klant in contact te zijn. Een voorbeeld voor vele organisaties.

- Coolblue toont klantreviews op de eigen website via een externe reviewtool Kiyho, heel goed. Wat wel raar overkomt is het verschil in cijfers met de andere plekken waar reviews staan. Op de eigen website prijkt een dikke 9 en zijn er geen negatieve reviews te vinden. 

Op Trustpilot staat Coolblue met een 8,5 en daar staan wel degelijk ook minder goede verhalen, dat komt betrouwbaarder over. Op Opiness gaat het helemaal mis, veel klachten. Daar staat zelfs  een onvoldoende nu. Jammer dat Coolblue niet alle online plekken benut om te reageren.

Eindoordeel:
Coolblue doet het goed, maar heeft nog niet de status 9+-organisatie. Niet alle klanten zijn blij en dat past eigenlijk niet bij hun missie.

Ontevreden klanten laten zich toch nog regelmatig horen over Coolblue. Tweedehands witgoed aanbieden lijkt ook niet helemaal goed te gaan, gezien de slechte reviews hierover. Misschien dat Coolblue gewoon niet moet doen. Verkoop alleen dat waar je ook goed in kunt zijn, dan komt die glimlach vanzelf goed bij iedereen.

Cijfer:  8,5

Dit artikel verschijnt in Tijdschrift voor Marketing nummer 11.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in