Het Identiteitscongres 2013: Marc van Eck
Wie een goed plan wil maken moet kiezen. Ellenlange verhandelingen zijn niet nodig, op één kantje moet de basis voor een goed businessplan zijn aan te geven.
Dat is althans de overtuiging van Marc van Eck, die in 2001 het strategisch marketing-adviesbureau Business Openers oprichtte. Van Eck helpt organisaties bij het veroveren van een ‘unieke en authentieke positie in de markt’ met het merk als kompas.
Hij hanteert een methodiek, OGSM, om een business- of jaarplan op een A4 te zetten. OGSM staat voor Objectives, Goals, Strategies en Measures.
Waarom moet het zo kort?
‘Omdat het dwingt om heldere keuzes te maken. We gaan met mensen aan de slag om te kijken wat ze met hun onderneming zijn en willen worden. Vervolgens spitsen we dat toe op een paar keuzes, waardoor de kans toeneemt om de doelen te realiseren. Daarmee vermijd je de valkuil om allerlei onzinnige zijwegen in te slaan.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Dat gebeurt in de praktijk?
‘Ja, de kwaliteit van de gemiddelde businessplannen is onder de maat. Ze beschrijven meestal wat je in algemene zin kan doen, vaak met te veel opties. We kunnen dit doen of dat, we kunnen zus doen of zo. Nederlanders zijn slecht in echt kiezen voor iets.’
Hoe komt dat?
‘Ik denk dat dat cultureel van aard is en met de nationale identiteit heeft te maken. Nederlanders zijn polderaars en geen uitgesproken types.’
Maar dat valt te leren?
‘Ja, vaak moeten mensen geholpen worden om de emotionele stap te zetten om een aantal van de plannen overboord te gooien. De methodiek OGSM helpt ze concreet te maken wat ze willen, en op basis hiervan scherpe keuzes te maken, en deze aanpak meetbaar te maken. Ze hebben met de handvatten daarvoor meer kans op succes.’
Wat is zo’n concreet handvat?
‘Nou, taal van OGSM kan helpen. Als mensen niet goed weten te vertellen wat hun plan inhoudt, betekent dat meestal dat het plan niet scherp is. We zullen mensen tijdens de sessie uitdagen, confronteren en interactief vragen om hun strategie scherp te formuleren.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid