Het gevaar van merkfragmentatie
Fabrikanten van merkartikelen doen hun best zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van individuele consumenten. Onder meer met nieuwe productvariaties en met communicatie die zich richt op specifieke klantsegmenten. Dat klinkt allemaal prachtig, maar er zit ook een nadeel aan. Het leidt ertoe dat er allerlei gedifferentieerde producten en reclame-uitingen worden ontwikkeld voor steeds meer kleine groepen van klanten. En dat kan op den duur een negatief effect hebben op het rendement, zowel wat de omzet op productniveau als wat de communicatie betreft. In theorie mag de klant dan koning zijn, het moet allemaal wel betaalbaar blijven. En hoe kleiner de doelgroep waarop een product zich richt, hoe lastiger het wordt nog een behoorlijk resultaat te boeken. Marketeers moeten daarom erop toezien dat hun merken compact blijven en dat er zich geen merkfragmentatie voordoet. Individualisering, personalisering, segmentering: akkoord, maar wel met mate.
<#FONT SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid