Swarovski: 100 jaar oud en trendy


Toen in 1895 Daniel Swarovski patent aanvroeg op een machine die kristal in grote hoeveelheden kon produceren, gingen zijn gedachten vooral uit naar industriële toepassingen. Pas na de Tweede Wereldoorlog ontdekte het bedrijf het consumentensegment en begon de opwaartse zegetocht. ‘Wij maken trends’, zo spreekt Nadja Swarovski bescheiden, maar weinig bezijden de waarheid. Nadja, telg van de vijfde generatie, vertegenwoordigt het bedrijf in de VS, en is zeer succesvol in het overtuigen van couturiers om strass (een merknaam van Swarovski) in hun creaties toe te passen.
Het succes van het Zwitserse bedrijf schrijven analisten toe aan de gesloten bedrijfscultuur. Statutair is vastgelegd dat alleen nazaten van Swarovski in de bovenste regionen van de onderneming terecht kunnen komen. En de vijfde generatie is gezegend met een marketing-genie: Gernot Langes-Swarovski die de organisatie onder meer stevig positioneerde op internet. Op de website kan iedere bezoeker ideeën voor kristallen producten achterlaten (op veler verzoek maakte Swarovski de ‘brave heart needle’, ter herdenking van 9/11) en e-commerce heeft een hoge vlucht genomen. Bovendien is de verzamelaarsclub (450.000 leden in 35 landen) volledig webbased gemaakt en dit genereert omzet. Sinds kort heeft Swarovski de event marketing ontdekt en organiseert het bedrijf voor leden van de Swarovski Collectors Society bijeenkomsten om nieuwe producten te introduceren.
<#FONT SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid