Het connected merk Heleen van Royen
De Hartsvriendin
Haar nieuwste boek ‘De Hartsvriendin’ werd in de pop-up store gelanceerd en gepromoot. Een week lang waren er in de HvR store optredens, workshops en de gebruikelijke signeersessies. De kracht zit in de koppeling met social media. Door de activiteiten online te delen, worden de lezers en lezeressen persoonlijk met de schrijfster verbonden als vriendinnen.
‘De Hartsvriendin’ werd als videoboek door het publiek voorgelezen en op de website gepubliceerd. Er was een playlist met soundtracks en een livestream in de winkel. Ter plekke kon je met Heleen van Royen op de foto, getagged en gedeeld op facebook met de fans en vrienden thuis. De website is een moederschip dat alle offline en online activiteiten verbind. Dat ziet er aantrekkelijk uit en is óók nog responsief.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Het waargenomen product
Op deze manier wordt de ‘oude media’ – in dit geval een boek– aan de online wereld gekoppeld. Daarbij worden de lezeressen en lezers, samen met de schrijver, centraal gezet. En dat is branding anno nu. De schrijver staat heel dicht bij haar publiek waardoor het fysieke product (het boek) een persoonlijke ervaring wordt, vóórdat je ook maar een letter hebt gelezen. Een klantervaring waar menig merk nog iets van kan leren. De afstand van de meeste merken tot het publiek is vaak groot. Alleen een twitter account is echt niet voldoende. Het verkleinen van die afstand betekent het vergroten van de persoonlijke verbondenheid ‘in real life’ en via de sociale media. Dát vergroot de klantwaarde.
We moeten ons realiseren dat het hier een bekende schrijfster betreft, maar tegelijkertijd een individu. Als het gaat om marketingbudgetten staat een MKB (familie)merk daar echt niet ver vanaf. De winkel waarin de pop-up store werd geplaatst stond al grotendeels leeg, de boeken waren toch al gedrukt, de chocolade en de andere producten in de goodiebag waren veelal van bevriende relaties. Vriendin Marlies Dekkers opende de winkel, zo kan het dus ook. Door veel te delen wordt er klantwaarde toegevoegd aan het product. Daarbij was het plezier zichtbaar en voelbaar.
Kritieken
Natuurlijk valt een deel van Nederland hier overheen. De vorm van kritiek die je kan omarmen. Twee weken week lang het boekennieuws beheersen met je merk roept reacties in alle toonsoorten op.
De resultaten
Het boek staat momenteel op nr. 1 als bestseller en Heleen van Royen kan met ruim 15.000 likes op Facebook en meer dan 62.000 volgers op Twitter rustig het volgende vliegtuig naar Portugal nemen. De crowd is er al voor de volgende boekintroductie. Doe dat maar eens na als connected merk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid