Overslaan en naar de inhoud gaan

Google: De mastodont

Google heeft het maar druk deze week: de overname van adverteerder Doubleclick, de introductie van het nieuwe filtersysteem van YouTube, de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Google heeft het maar druk deze week: de overname van adverteerder , de introductie van het nieuwe filtersysteem van , de presentatie van van het jaar, Google History, de van de Amerikaanse handelswaakhond FTC en tenslotte de van de Europese Unie wat betreft de duur van data opslag van Europese webgebruikers.

related partner content for mobile comes here

- Een chronologisch overzicht -

Doubleclick
Nadat afgelopen weekend de adverteerder Doubleclick werd opgekocht, voor een luttele bedrag van 3,1 miljard dollar, vragen steeds meer consumentenorganisaties én overheden zich af of Google niet een ongezonde machtspositie zal gaan bekleden op alles wat zo'n beetje electronisch is.
Je zou haast vergeten dat Google naast de zoekmachine en YouTube ook (!) nog verschillende applicaties heeft zoals AdWords, AdSense, Google Maps, Google Earth, Google Search Appliance en tal van kantoorgerichte producten.

YouTube
Deze week stond eveneens YouTube weer in het nieuws, het videoportaal van Google. In de media werd gecommuniceerd dat er een filteringssysteem komt om auteursrechtelijk beschermde video's van Youtube te weren. In het extreme geval zou dit betekenen dat je straks je favoriete serie, die in Amerika al lang op de buis is geweest, niet meer van achter je pc kunt bekijken.

Kwartaalcijfers
Donderdag werd bericht dat Google een (record)kwartaalwinst heeft geboekt van 1 miljard dollar, wat neerkomt op 69% winst. Hierbij moet wel worden vermeld, dat de overname van Doubleclick niet in de cijfers zijn opgenomen. Het zal me benieuwen wat het tweede kwartaal met zich meebrengt?

Google History
Vrijdag valt eveneens op te lezen dat zij Google History zal gaan aanbieden. Via een beveiligde verbinding kan de surfer zijn of haar surfgedrag volledig doorzoekbaar maken.

Federal Trade Commission
Op de nieuwssite NU.nl valt ook te lezen dat verschillende Amerikaanse organisaties bezwaar bij de FTC hebben aangetekend na overname van Doubleclick. Een begrijpelijk punt: Google wil haar eigen data gaan combineren met de data van Doubleclick, dat 85% van de internetgebruikers bereikt. Niet doen, dus!

Doet me trouwens ook erg denken aan de film 'Enemy of the State' met Will Smith. De 'bad guys' weten op elk gewenst moment waar je precies zit. En we krijgen overal al steeds meer camera's. Bepaald geen geruststellende gedachte.

Europese Unie
In de valt te lezen dat de EU contact heeft gehad met Google over de opslagduur van surfgegevens van Europese webgebruikers. Een Noorse toezichthouder, dat zich bezig houdt met onder meer data opslag, presenteert een dezer weken een onafhankelijk onderzoek. We wachten in spanning af.

Naast aartsrivaal Microsoft en AT&T beginnen steeds meer maatschappelijke organisaties en internationale overheden zich eveneens zorgen te maken wat de gevolgen zouden kunnen zijn als het Internet en in het bijzonder de persoonlijke gegevens worden opgeslagen zonder gedragen criteria en juiste controlemiddelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in