Overslaan en naar de inhoud gaan

(Gastblog) Digitale bureaus gaan verdwijnen (en dat is logisch)

Digitale bureaus verdwijnen binnen tien jaar. Daarnaast zullen PR thinking en content marketing volgens toekomstige marketeers het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Digitale bureaus verdwijnen binnen tien jaar. Daarnaast zullen PR thinking en content marketing volgens toekomstige marketeers het reclamelandschap domineren. Dit blijkt uit een Europees onderzoek van de Mediaschool Group onder ruim 2.000 marcom-afgestudeerden waarover Marketing Online eerder berichtte.
De uitkomsten van het onderzoek zijn niet zo verrassend. Wat me meer verbaast is dat men kennelijk in de veronderstelling is dat dit ooit anders is geweest. Alsof er ooit een tijdperk is geweest waarbij digital marketing succesvol kon worden ingezet zonder een goede content-strategie?

related partner content for mobile comes here

Door: Rogier Heemskerk

Het is een feit dat social media, digital marketing en PR steeds meer geïntegreerd worden. Van de marketeer wordt verwacht dat hij voldoende kennis heeft van de verschillende disciplines om multichannel-campagnes te ontwikkelen die elkaar versterken. Dit komt vooral doordat online communicatie steeds belangrijker is geworden en hierdoor meer aandacht krijgt binnen de marketingmix.

Marketeers worden bovendien steeds meer afgerekend op de ROI van activiteiten en beschikken ook steeds meer over de tools om campagnes te analyseren. Hiermee kunnen zij campagnes bijsturen. Ook wordt hiermee inzichtelijk wat veel marketingcommunicatie professionals eigenlijk al heel lang weten; namelijk dat consumenten geen weerloze ontvangers zijn die met een platte marketingboodschap tot een aankoop kunnen worden aangezet. Het zijn individuen die om verschillende redenen gebruik maken van media en verschillende motieven hebben om in contact te treden met een bedrijf of merk.

Een succesvolle marketingcommunicatiecampagne sluit aan bij de specifieke wensen van de doelgroep en is, zeker online, gericht op de dialoog om zo steeds beter inzicht te krijgen in de wensen van de klant of prospect. De wensen van de consument moeten het startpunt zijn bij het bepalen van de communicatiestrategie en niet de commerciële boodschap van de onderneming. De opkomst van sociale media hebben de aandacht voor de dialoog terug gebracht in marketingcommunicatie en dat besef begint nu gelukkig ook steeds meer door te dringen binnen het bedrijfsleven.

Dan toch nog even terug naar de glazen bol van het Europese onderzoek: betekent dit het einde van de digitale bureaus? Waarschijnlijk niet. De komende tien jaar zullen we nog vele veranderingen zien in het medialandschap. Met het tempo waarin deze ontwikkelingen plaatsvinden, blijft er ruimte voor gespecialiseerde digitale bureaus om zich te richten op de nieuwe niche markten van de toekomst. Ook zullen er altijd bedrijven en marketeers zijn die blijven vasthouden aan dat overzichtelijke en veilige idee dat je als marketeer de consument eenvoudig kunt beïnvloeden. Maar echt invloedrijk zullen de digitale bureaus niet zijn, omdat marketeers steeds meer kennis zelf in huis hebben om campagnes via verschillende kanalen in te zetten.

Technologie is hierbij steeds minder de uitdaging, maar content-creatie des temeer. In de geschiedenis van communicatie is één ontwikkeling constant en dat is dat we steeds meer zijn gaan communiceren. Dit betekent dat er ook voldoende relevante content moet zijn en dat content snel moet worden ontwikkeld om in te kunnen spelen op actuele online discussies. Hier liggen naar mijn mening de kansen voor bureaus om toegevoegde waarde te bieden. Nu maar hopen dat die afgestudeerde marketingcommunicatie professionals er niet echt tien jaar over gaan doen om PR thinking en content marketing in praktijk te brengen.

Rogier Heemskerk, Senior Account Manager LEWIS PR– Global Communications

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in