Fusion 2006: een zap-terugblik


Vandaag was
" title="
">Fusion. Het had een druk en vol programma.
Teveel om allemaal op MolBlog uit te lichten, vandaar dat ik me beperk tot enkele hoogtepunten.
Theo heeft hierboven ook al het een en ander verteld.
Chuck O'Drobinak, qualitative director van de Japanse afdeling van Research International gaf tijdens een parallelle sessie een interessante blik in de wereld van de Japanse consument.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSJe zou Japan bijna vergeten als het om Azië gaat, het lijkt vaak alsof alle ogen op China zijn gericht, de aanstormende reus.
De director liep in een klein uurtje langs diverse trends, hypes en flops op de Japanse consumentenmarkt. Het opmerkelijkst wat hij vertelde, is dat de Japanse economische recessie/depressie van de afgelopen tien jaar voor een omwenteling heeft gezorgd in het denken en handelen van de jongere generatie en daarmee ook een einde lijkt te maken aan het stereotype beeld dat wij van Japanners hebben. Niets geen levenslange baan meer bij een bedrijf, werkweken van absurde uren en een leven in dienst gesteld van het werken en de baas.
De jongere generatie wil plezier. Veel van hen wonen nog bij hun ouders (in Japan worden ze parasieten genoemd), waardoor ze relatief veel geld overhouden voor het aanschaffen van premium brands.
Appel
Een van de grootste trends op dit ogenblik in Japan is de 'health trend'. Alle producten die maar enigszins rieken naar gezondheid, kunnen een succes worden. En als de link er niet direct is, wordt-ie wel uitgevonden, zoals in het geval van chocolade. In chocolade zit cacao en cacao is gezond, dus chocolade is gezond. Ook wordt er op dit moment bijna pure zuurstof verkocht. In winkels kun je een shot pure zuurstof aanschaffen. Er is onlangs een zuurstof op de markt gebracht met de 'smaak' appel.
Nederlandse marketeers die de Japanse markt op willen, dienen wel rekening te houden met de verschillen in cultuur.
Neem individualisme in Japan. Bij ons is dit begrip vaak letterlijk op te vatten, in Japan gaat het om het feit dat een individu deel uitmaakt van een groep. De groep kan gezien worden als individueel, de mensen in die groep zijn als het ware een individu en onderscheiden zich van andere groepen. Maar het is niet de bedoeling dat de Japanner zich vervolgens in de groep onderscheid. Dat is not done. Japanners verlangen naar het respect van de ander in hun anders zijn.
Second Life
In de tweede parallele sesssie, getiteld De Meest Inspirerende Interactieve Oplossingen Van Dit Moment sprak Ronnie Overgoor met Sicco Beerda (creative strategist bij Euro RSCG 4D en jury-lid van de Cannes Cyber Lions) en Jeroen de Bakker (managing director van TBWA Tequila en veelvuldig Spin Awards-winnaar).
Beide heren gaven in een rap tempo voorbeelden van inspirerende interactieve oplossingen. Er kwamen standaard voorbeelden aan bod, zoals de user generated content-filmpjes van de mentossen in de Coca-Cola Light en de viral van Campina en Frans Bauer.
Natuurlijk kwam ook de laatste hit (hype?) aan bod: de virtuele wereld van Second Life.
En wat me tijdens de discussie over Second Life opviel, was dat veel mensen in de zaal precies wisten wat Second Life inhield en wat de eventuele mogelijkheden voor merken zouden kunnen zijn.
Deze marketeers wisten dondersgoed waar ze het over hadden en waren het bewijs dat niet alle marketeers zich verre houden van nieuwe ontwikkelingen zoals uit de recente Grote Marketing Enquête nog bleek. Jeroen de Bakker was redelijk positief over Second Life. Hij noemde het zelfs de volgende stap in internet. Zo zou internet er over een aantal jaar uit kunnen zien. Sicco Beerda daarentegen was zwaar sceptisch ten aanzien van deze virtuele wereld.
Een gedurfde stem in deze tijden ;-)
gsus
Jeroen Smit was dagvoorzitter en dat deed zijn taak met verve. Hij lag coo Jean-Pierre Raes en creatief directeur van gsus Jan Schrijver het vuur aan de schenen over gsus sinsdustries. Soms zaten deze mannen erbij als twee herten verblind in het licht van een aanstormende auto. Schrijver koketteert met het feit dat hij geen flauw benul van marketing heeft en dat gsus geen marketing bedrijft. Maar ja, geen marketing bedrijven is ook marketing? Smit wist de heren te ontfutselen dat ze binnenkort een hotel gaan beginnen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid