Overslaan en naar de inhoud gaan

Zes tactieken voor deelname aan consumer generated content

Brian Haven, onderzoeker bij Forrester Research, onderzocht in welke mate bedrijven Consumer Generated Media (CGM) kunnen inzetten om hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Haven bekeek een aantal websites die gebruik maken van CGM (zoals Youtube, Amazon en MySpace.com), een aantal cases waarin consumenten aan de haal gingen met een merk, zoals de brandende laptops van Dell en het Mentos-Coca Cola incident, en zette de resultaten naast elkaar.

related partner content for mobile comes here

Hij filterde hieruit zes tactieken voor bedrijven om CGM rondom hun merk te stimuleren. De tactieken zijn:

1. Neem een besluit over je strategie
- Observeer de communities die over je merk praten en probeer te achterhalen hoe frequent ze dat doen
- Stel vast of de community 1 (minderheids)stem vertegenwoordigt, of dat het een verzameling unieke individuen is
- Onderzoek of communities graag van jouw content gebruik willen maken
- Probeer niet om meerdere zaken tegelijk te tackelen. Bied 1 optie per keer aan en toon je interesse
- Ga er gewoon mee aan de slag en probeer uit.

2. Selecteer
- Start met RSS-feeds, het is makkelijk en heeft impact
- Verstuur persberichten via RSS
- Maak gebruik van blogs als je iets te vertellen hebt
- Ieder bedrijf zou een wervingsblog moeten hebben
- Stel wiki-omgevingen in op die plekken waar kennis van buiten gewaardeerd wordt
- Besteed ook eens aandacht aan ‘less frequently asked questions’
- Kijk eens een keertje naar de mogelijkheden van podcasting, bijvoorbeeld om omzetcijfers te verspreiden, of voor presentaties van directieleden.

3. Monitoren
- Bekijk de mogelijkheden van onderzoeksbureaus die aan merkmetingen doen, zoals de Nielsen BuzzMetricsor Cymfonyto
- Stel een team samen dat blogs en andere social media traceert en de data verzamelt
- Maak gebruik van Google Alerts of andere automatische search notifications om social media-activiteiten bij te houden.

4. Neem deel
- Identificeer welke onderdelen van je merk of product het meest gebruikt worden voor CGM, zoek deze communities op en word lid.
- Probeer niet je afkomst te verbergen. Wees hierover open en leg uit waarom je meedoet
- Luister naar wat mensen te zeggen hebben. Antwoord eerlijk
- Je kunt een website ook steunen door sponsoring, of er adverteren
- Treed op als contentprovider, niet als marketeer of adverteerder

5. Maak het mogelijk
- Evalueer je publiek en producten/diensten om te kijken of actieve deelname in CGM tot de mogelijkheden behoort
- Vergelijk een paar aanbieders van geschikte platformen voor CGM
- Wees tolerant met betrekking tot zaken die je normaliter zou toestaan of zou verbieden. Probeer niet teveel de controle in handen te houden
- Zorg dat de community niet doodbloedt. Blijf actief deelnemen en aandacht schenken aan individuen in de community.

6. Doe er je voordeel mee
- Stel een paar populaire individuen uit de community in staat om met tips te komen en invloed te hebben op je marketing
- Beloon consumenten die praten over je merk. Ook als ze klagen. Laat weten dat je luistert
- Blijf continu analyseren wat mensen te zeggen hebben over je product en gebruik de data om met verbeteringen te komen. Bedank mensen voor hun bijdrage.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in