Online community’s als marketing- en R&D-instrument


GlaxoSmithKline sponsort een online community die is gewijd aan diëten en afvallen. In ruil krijgt de firma waardevolle informatie van de leden, die wordt gebruikt bij de ontwikkeling van Glaxo’s dieetpil die volgend jaar op de markt komt. De communityleden beantwoorden vragen op het gebied van verpakking, geven tips over de beste plekken voor store-marketing, en het belangrijkst: zij bespreken in alle openheid hun persoonlijke strijd tegen het overgewicht.
Dat levert inzichten op die je nooit uit focusgroepen zult halen. Mooi meegenomen is dat er een groep wildenthousiaste ‘product-evangelisten’ is ontstaan. ‘Als het je lukt om klanten bij elkaar te brengen rond een gemeenschappelijke thematiek, is de informatie die zij je geven zó veel beter, nauwkeuriger en authentieker’, zegt marktonderzoeker Patricia Seybold. De sleutel is dat er echte (vriendschappelijke) banden worden gecreëerd tussen communityleden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: BusinessWeek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid