Overslaan en naar de inhoud gaan

EU en VS sluiten datadeal, DDMA voorzichtig positief

Hoe de maatregelen er precies gaan uitzien, moet nog duidelijk worden.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het EU-US Privacy Shield dat de EU en de VS gisteren zijn overeengekomen, is een versterkte vervanger van het Safe Harbor-verdrag, dat in november ongeldig werd verklaard door het Europese Hof van Justitie. De nieuwe regeling moet uitwisseling van persoonsgegevens met de VS mogelijk maken, zonder grootschalige surveillance op de gegevens van Europese burgers door Amerikaanse overheden.

related partner content for mobile comes here

DDMA-directeur Diana Janssen: &;Een gedegen akkoord betekent dat Nederlandse bedrijven gebruik kunnen blijven maken van Amerikaanse clouddiensten en CRM systemen. Het betekent ook dat er een betere privacybescherming is voor klanten van die bedrijven.&;

Schriftelijke garanties
De VS hebben voor het eerst schriftelijke garanties gegeven dat er geen massa-surveillance plaatsvindt. Aan eventuele verzoeken worden duidelijke voorwaarden gesteld. Europeanen die toch denken dat hun gegevens onterecht zijn ingezien, kunnen zich wenden tot een ombudsman.

Daarnaast wordt de regeling jaarlijks geëvalueerd en er wordt nauwer toegezien op naleving. &;Het is natuurlijk van de zotte dat voorheen Amerika de privacy van haar eigen burgers beschermde met de Fourth Amendment, terwijl Europese burgers vogelvrij waren onder de Patriot Act. Dat wil men nu eindelijk rechtzetten en dat is een hele goede ontwikkeling&;, zegt Janssen.

Kritische geluiden
Het EU-US Privacy Shield roept ook kritiek op, onder meer van Europarlementariër Jan Philippe Albrecht en van , de rechtenstudent die met zijn zaak tegen Facebook zorgde dat het Safe Harbor-verdrag door het Europees Hof van Justitie onderuit werd gehaald. Beiden vragen zich af of de voorgestelde ombudsman en eventuele arbitrage voldoende zijn om de zorgen van het Hof weg te nemen. Het ligt aan de uitwerking van de voorstellen of het pakket regels deze toets doorstaat. De uitwerking gaat de komende weken plaatsvinden, na advies van de Europese privacytoezichthouders.

Initiatieven op privacygebied
DDMA is blij dat dat EU en de VS deze week een akkoord hebben bereikt. Eerder deze week ontving de brancheorganisatie ook al met enthousiasme , gepresenteerd door het Ministerie van Economische Zaken. De brancheorganisatie was zelf betrokken bij de totstandkoming van de tool, als onderdeel van de werkgroep ‘Privacy in de praktijk’ van .

Het initiatief sluit aan op de wijze waarop DDMA  verantwoord gebruik van data hoopt te stimuleren. In lijn daarmee is de organisatie op dit moment bezig met een groot onderzoek om meer inzicht te krijgen in de houding van consumenten ten aanzien van privacy. De resultaten worden naar verwachting in maart dit jaar gepubliceerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in