Overslaan en naar de inhoud gaan

Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi

De column van Paul Postma.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als er één reclameslogan is die getuigt van inzicht in het menselijk gedrag, is het deze van Maggi wel. Hoewel hij al jaren meegaat, neemt de actualiteit alleen maar toe. De werkelijkheid is uiteraard dat bijna alles van Maggi komt, maar dat je zelf net kunt doen of het van jou is. Bij steeds meer nieuwe producten word ik eraan herinnerd.

related partner content for mobile comes here

Het begon tijdens een vakantie met de Hurtigruten; de schepen die van Bergen naar Kirkenes en terug varen, kleine haventjes aandoend van verloren plaatsjes in een machtig landschap. Met een lengte van 135 meter manoeuvreert onze MS Trollefjord  - tja, Noorwegen, nietwaar - door een smalle haveningang langs een kade die korter is dan het schip zelf, met de routine waarmee ik mijn auto in de garage zet.

Eerder had ik al vastgesteld dat het schip in dichte mist op volle snelheid rakelings langs de rotsen scheert, en begrepen dat dit helemaal automatisch gaat op de GPS.

Boot

‘Dus zo’n haven invaren kan ook automatisch?’ Ik vroeg het de kapitein toen ik op de brug mocht kijken. Hij keek me een tikje smalend aan: ‘Dat kan wel, maar wie is hier de kapitein?’

Ik bedoel maar, een beetje van hemzelf mag niet ontbreken als hij afmeert. Maggi doet de rest.

Vliegen

Met vliegen is het niet anders. Als de luchthaven ervoor is uitgerust, landt uw machine na een tocht over de oceaan autonoom zonder menselijk ingrijpen. De systemen in de machine communiceren met de systemen  van de luchthaven, en besluiten samen hoe de Airbus aan de grond wordt gezet.

Maar een beetje gezagvoerder doet het liever zelf. Daar is hij tenslotte gezagvoerder voor. Je laat het niet altijd aan Maggi over. Bovendien kan hij het als vakman net iets mooier dan de automaat, denkt hij. Een mooie gedachte.

Auto&;s

En auto’s? Gaan die autonoom rijden, zoals Google die ontwikkelt? En trouwens ook Ford, Mercedes, BMW, Nissan en Volvo? Google trekt de meeste publiciteit naar zich toe, maar Mercedes is het verst; die kun je al gewoon kopen, met de marketingbenadering van Maggi.

Sinds kort heb ik zo’n auto die zelf gas geeft, remt en stuurt. En ingrijpt als ik een fout maak. Als het GPS-systeem -  Maggi -  zegt dat ik van rijstrook moet wisselen, mag ik zelf richting aangeven en naar de andere baan sturen. Ik ben tenslotte de chauffeur. Waarbij de auto met zijn zeven 3D-camera’s kijkt of het wel kan; zo niet dan waarschuwt hij me dat ik het niet moet doen. Zet ik toch door dan stuurt Maggi me resoluut terug.

Maggi doet alles als je autorijden vervelend vindt – file rijden – maar laat je zelf handelen als je dat leuk vindt. En  zorgt ervoor dat je soep lekker wordt: geen ongelukken. Maggi zorgt dat het goedkomt, en gunt mij de illusie dat ik de baas ben. Dat is marketing.

Elke kilometer gevolgd

Trouwens, een auto van Google die jouw stuur overneemt, kun je ook om andere reden beter niet nemen. Dat ze alle gegevens over mijn zoekgedrag, Gmail, YouTube en ik weet niet wat combineren, om zoveel mogelijk geld te verdienen aan het  ontluisteren van mijn privacy is tot daar aan toe, maar in hun auto’s wordt elke kilometer die je aflegt gevolgd, wanneer en met wie. Als je al niet wordt toegestuurd naar een winkel waar je helemaal niet heen wilt. 

Laat ik het maar op Maggi houden.

Paul Postma is directeur van (PPMC), het organisatieadviesbureau voor commerciële vraagstukken

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in