Overslaan en naar de inhoud gaan

EC bekijkt oneerlijke mededinging supermarkten

De Europese Commissie gaat onderzoeken of huismerken de concurrentiekracht van de A-merken benadelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Brussel is overeengekomen dat de Europese Commissie een onderzoek instelt naar oneerlijke concurrentie tussen retail en A-merkfabrikant. De grote levensmiddelenfabrikanten zijn naar de Europese Commissie gestapt om te klagen over de handelwijze van de supermarkten, omdat die zich ontwikkelen steeds meer ontwikkelen tot directe concurrent van de fabrikant.

related partner content for mobile comes here

Het FD meldt dat betrokkenen zeggen dat de voedingsmiddelenbranche de deur bij de Commissie inmiddels platloopt, om te klagen over oneerlijke concurrentie. Een werkgroep die door Brussel werd ingesteld, met vertegenwoordigers uit de voedingsmiddelenketen, laat zien dat een fabrikant supermarkten moet betalen voor introductie van nieuwe producten, of voor de schapruimte die zo'n artikel inneemt. Doordat het eigen merk dat niet hoeft, subsidieert de levensmiddelenfabrikant indirect de producten die ook nog eens sterk concurreren, dat zegt de werkgroep.

De industrie heeft de Commissie verder verteld over incidenten van namaak. Doordat een fabrikant de introductie van een nieuw product vaak maanden van tevoren moet overleggen om ruimte in de winkel te krijgen, kunnen supermarkten de nieuwe producten snel namaken en in sommige gevallen zelfs sneller introduceren dan de bedenker.

De opmars van huismerken gaat ten koste van de A-merken. In Nederland hebben de eigen merken inmiddels een marktaandeel van 25%, maar in sommige EU-lidstaten is dit al 40%.

Bron: FD

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in