Overslaan en naar de inhoud gaan

Duurzaam verpakken nog geen issue voor e-tailers

Duurzaam verpakken wordt een must; er is nog meer te halen uit verpakkingen als marketingtool en technische innovaties hebben een grote…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zijn drie conclusies die de Expertgroep Verpakken trekt in zijn handboek over de belangrijkste trends in online verpakken. Het boek werd deze week gepresenteerd. De expertgroep is een initiatief van Thuiswinkel.org, NVC Nederlands Verpakkingscentrum en Bunzl Retail & Industry. In het handboek staan concrete aanbevelingen voor online retailers om hun verpakkingsproces klaar te stomen voor de toekomst, zo stellen de bedenkers.

related partner content for mobile comes here

Het afgelopen jaar heeft de Expertgroep Verpakken gewerkt aan zijn visie op de rol van verpakken in e-commerce. Brigitte van den Boogaard van Bunzl Retail & Industry: ‘Uit onderzoek dat marktonderzoeksinstituut GfK in opdracht van Shopping2020 uitvoerde onder 330 (online) retailers, blijkt dat zij het inzetten van de verpakking als marketing tool de grootste uitdaging vinden. Retailers erkennen het belang van de customer journey en de ‘unboxing experience’, maar weten nog niet goed hoe dit – zonder te veel extra kosten – in te zetten. Dat biedt kansen voor creatieve verpakkingsontwerpers en marketingspecialisten.’ Van den Boogaard ziet een groot aantal innovaties die in de (nabije) toekomst een rol zullen spelen in online retailverpakkingen. ‘Denk aan het optimaliseren van het verpakkingsproces door ultradunne transportfolies en dozen die per stuk op maat worden geproduceerd. Maar we verwachten ook dat retailers kunnen profiteren van innovaties als contactloze communicatie via NFC-technologie, betere koelverpakkingen voor voedingsmiddelen en medicijnen, het gebruik van drones voor transport en 3D-printing.’

Een opvallende conclusie uit het GfK-onderzoek is dat online retailers het belang van duurzaamheid in verpakkingen wel zien, maar niet of nauwelijks bereid zijn er extra in te investeren. Van den Boogaard: ‘De branche kan er niet meer omheen; duurzamer verpakken wordt de standaard. Begrijpelijk dat retailers huiverig zijn voor de extra kosten die hier mogelijk mee gemoeid zijn, maar het betekent dat zowel verpakkingsexperts als retailers moeten nadenken over slimme en duurzame oplossingen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in