Overslaan en naar de inhoud gaan

Motorclub Satudarah moet eens nadenken over een rebranding

Satudarah heeft er tabak van dat de club door de media steeds in verband wordt gebracht met criminele activiteiten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Motorclub is het zat om gecriminaliseerd te worden&;, bericht vandaag. En om dat tegen te gaan: ‘ gaat logo in bescherming nemen’, aldus .

related partner content for mobile comes here

Ik kijk al lange tijd met verbazing naar motorclubs en hun symboliek. Het heeft iets komisch dat organisaties die elkaar het licht in de ogen niet gunnen wel een zelfde symboliek hanteren.

De Hells Angels, de Demons, No Surrender, Bandidos, Satudarah… Allemaal clubs met zwarte leren hesjes, Harleys, vervaarlijk ogende leden… 

Exact hetzelfde
En al hun logo’s hebben een opbouw die exact hetzelfde is: een illustratie in het midden, een halfrondlopende banner erboven en eentje eronder. Aan de zijkanten emblemen die aangeven wat de status is van een lid van de club.

#039;s motorclubs" class="media-element file-wysiwyg" title="Logo&

;s motorclubs" typeof="Image" src="//default/sites/default/files/styles/inline-photo/public/satudarah2.jpg?itok=6r4mWO4t" width="646" height="160" />

;s motorclubs" typeof="Image" src="//default/sites/default/files/styles/inline-photo/public/satudarah2.jpg?itok=6r4mWO4t" width="646" height="160" />

Merkenrecht
Ik ben geen expert op het gebied van auteursrecht en merkenrecht maar ik kan me zo voorstellen dat de strategie van het deponeren van dit specifieke logo van Satudarah niet perse de meest effectieve strategie is. Tenminste, niet als je van het negatieve imago af wil.

Strategie
Een strategie die wel effectief kan zijn bestaat volgens mij uit drie stappen:

  • Het begint met ‘je te gedragen’. Gedrag is nogal dominant als het gaat om het imago. Maar als we Satudarah mogen geloven dan is op het gedrag weinig aan te merken. Dat is mooi.
  • Kies een visuele identiteit die past bij je gewenste imago. Het kan aan mij liggen maar ik vind de symbolen van de motorclubs nogal agressief overkomen.
  • Kies een visuele identiteit die je onderscheidt van concurrerende motorclubs. Eentje die je echt onderscheidt. Anders tralen de gedragingen van die andere clubs toch ook op jou af. Daar helpt geen lieve Gerritje aan.

De gekozen strategie van het beschermen van het logo komt op mij over als een ‘kool-en-de-geit-strategie’. Dat is een strategie, maar duidelijker wordt het er niet van.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in