Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: PR-professionals zijn ‘slimme, vriendelijke leugenaars’

Publiek beeld van beroep is in 10 jaar negatiever geworden in VS.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat vindt het brede publiek van pr-professionals? En hoe is dat beeld de laatste 10 jaar veranderd?

related partner content for mobile comes here

Deze week verschijnt in het Amerikaanse een verslag van het onderzoek  ‘Smart Friendly Liars: Public Perception of Public Relations Practitioners Over Time’.

In deze studie worden twee onderzoeken naast elkaar gelegd en vergeleken, melden diverse Amerikaanse . Het eerste werd in 2003 gehouden en analyseerde de publieke geloofwaardigheid van pr. Tien jaar later voerde promovendus Patrick Merle ditzelfde onderzoek opnieuw uit voor de Texas Tech University’s College of Media and Communication. 

Slim en op de hoogte

Voor de studie werden respondenten op een drie terreinen – intellectueel, pr-professionals en ethiek - gevraagd drie sleutelwoorden te noemen die het vak beschrijven. 

Het goede nieuws: uit de studie blijkt respondenten meestal positieve woorden gebruiken om de persoonlijke en intellectuele kenmerken van pr-profs te beschrijven. Vaak dichten ze pr-profs eigenschappen als ‘slim’ en ‘op de hoogte’ toe.

Perceptie slechter

Het slechte nieuws: naast deze eigenschappen, beoordelen mensen pr-profs nog meer op ethische componenten. De perceptie van pr is er daardoor op achteruit gegaan. In de enquête van 2012 was ‘leugenaar’ de meest voorkomende term die gebruikt werd voor pr, terwijl dat in 2003 nog ‘outgoing’ was, ofwel extravert.

De tweede populairste term in 2012 was ‘spindoctor’, terwijl die in 2003 ‘vriendelijk’ was.

Ook bleek dat in 2012 meer respondenten pr-profs als onethisch, maar ook als intelligent bestempelen.

Beter begrip

Respondenten in de enquête 2012 bleken wel beter te weten wat pr is dan een decennium geleden. Twee keer zo veel respondenten konden specifieke taken van het pr-vak noemen zoals, zoals crisisbeheersing.

Dat leidt tot de conclusie dat het publiek meer weet over pr dan tien jaar geleden, maar daardoor wel negatiever over de branche denkt.

De onderzoekers vermoeden dat de invloed van media en tv-series hierin een belangrijke rol speelt. Daarin is veel meer aandacht voor pr-professionals, en dan vooral voor hun rol in hypes en als spindoctors.

De enquête van 2003 werd uitgevoerd via de telefoon onder 486 mensen, die van 2012 via e-mail (n = 372).

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in