Overslaan en naar de inhoud gaan

Drogistenmagazine schiet doel voorbij

Een drogistenmagazine mist qua inhoud de juiste doelgroep voor hoger gepositioneerde verzorgingsproducten of geneesmiddelen. Hierdoor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concluderen drs. J.A. Voerman en dr. J.E. Wieringa van de vakgroep Marktkunde en Marktonderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen in een onderzoek naar de vraag of de drogisterijfolder ook een effectief communicatiemiddel is voor de producenten van drogisterijartikelen. Adverteren in een drogisterijfolder blijkt namelijk erg duur, stelt het tweetal. Ter vergelijking: één pagina in een folder van één van de drogisterijketens is net zo duur als 17 paginagrote advertenties in een veelgelezen landelijk weekblad. Het onderzoek bestond uit diepte-interviews onder zowel consumenten als branche-experts en verder uit een kwantitatieve analyse van interne gegevens van een groothandel in drogisterijartikelen. De A-merk producent verspilt een belangrijk gedeelte van zijn communicatiebudget, want het actiematige karakter van het magazine spoort niet met de doelstelling van deze merken. Hierdoor kunnen zelfs negatieve effecten ontstaan op de langere termijn, zowel voor de producent als voor de drogist. ‘Doordat drogisten blijven vasthouden aan advertentieverplichting in hun magazines, ontstaat er voor A-merken een verspilling van middelen die voor beide partijen schadelijk is. Geld dat wordt uitgegeven aan communicatie via de folder kan dan beter besteed worden in media die geschikt zijn voor thematische communicatie, concluderen de onderzoekers. Dit zal het merk versterken en de verkopen verbeteren.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in