Doelgroepkennis cruciaal voor internetmarketing
Om een beter beeld van de surfer te krijgen, verrichte online onderzoeksbureau Multiscope samen met Merien BV een onderzoek naar internetgebruik. Daaruit kwam naar voren dat Nederland negen types internetgebruikers telt. Ruim tachtig procent van de alle Nederlandse internetters (inmiddels 6,8 miljoen gebruikers) blijkt te behoren tot een van deze negen groepen.
De negen types die zijn geïdentificeerd zijn de infoseeker (1,3 miljoen surfers), de professional (1 miljoen), de soapie (1 miljoen), de chatterbox (900 duizend), de functionalist (800 duizend), de yup (800 duizend), de young housewife (400 duizend), de conversationalist (300 duizend) en de specialist (300 duizend). De negen groepen zijn van groot belang voor internetmarketeers, zegt Merien ten Houten van Merien BV: ‘Ontwikkelaars, zeker van betaalde diensten, moeten daar rekening mee houden. Als je momenteel een betaalde dienst voor de hele internetpopulatie wilt introduceren, zijn je marketingkosten hoog en is je kans op succes klein.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaHet onderzoek werd uitgevoerd met het oog op de verschuiving van gratis naar betaalde internetdiensten. Om betaling voor een internetdienst te kunnen vragen, is het van groot belang dat een specifieke groep gebruikers zich in hoge mate voelt aangesproken. De onderzoekers zeggen dat segmentatie daarbij een belangrijk hulpmiddel is voor de webdienst.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid