Overslaan en naar de inhoud gaan

Doelgroepkennis cruciaal voor internetmarketing

Het is met internetmarketing precies hetzelfde als andere vormen van marketing: met hagel schiet je je doel voorbij. Voordat ontwikkelaars…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om een beter beeld van de surfer te krijgen, verrichte online onderzoeksbureau Multiscope samen met Merien BV een onderzoek naar internetgebruik. Daaruit kwam naar voren dat Nederland negen types internetgebruikers telt. Ruim tachtig procent van de alle Nederlandse internetters (inmiddels 6,8 miljoen gebruikers) blijkt te behoren tot een van deze negen groepen.

related partner content for mobile comes here

De negen types die zijn geïdentificeerd zijn de infoseeker (1,3 miljoen surfers), de professional (1 miljoen), de soapie (1 miljoen), de chatterbox (900 duizend), de functionalist (800 duizend), de yup (800 duizend), de young housewife (400 duizend), de conversationalist (300 duizend) en de specialist (300 duizend). De negen groepen zijn van groot belang voor internetmarketeers, zegt Merien ten Houten van Merien BV: ‘Ontwikkelaars, zeker van betaalde diensten, moeten daar rekening mee houden. Als je momenteel een betaalde dienst voor de hele internetpopulatie wilt introduceren, zijn je marketingkosten hoog en is je kans op succes klein.’

Het onderzoek werd uitgevoerd met het oog op de verschuiving van gratis naar betaalde internetdiensten. Om betaling voor een internetdienst te kunnen vragen, is het van groot belang dat een specifieke groep gebruikers zich in hoge mate voelt aangesproken. De onderzoekers zeggen dat segmentatie daarbij een belangrijk hulpmiddel is voor de webdienst.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in