Digitale tv-toekomst een kwestie van geduld


Door digitalisering van overdrachtssignalen en nieuwe plekken op de kabel ontstaan niet automatisch nieuwe kwaliteiten. Volgens experts blijft klassieke tv met sterke zendermerken nog jarenlang het leidende medium. Techniek, mensen en markten kennen immers verschillende tempo’s, zo heeft de dotcomhype wel duidelijk gemaakt. Wat kunnen we de komende jaren zoal verwachten?
De strijd om monopolieposities en technische standaarden gaat door, met als inzet heerschappij over 22 miljoen kabelhuishoudens. Voor 2006 wordt een t-commerce-omzet voorspeld van 4,6 miljard euro (transactieprovisies, abonnementsinkomsten, pay-per-viewinkomsten, merchandising, teleshopping (1,6 miljard), net-telefonie). Kabelexploitanten proberen met bundling-aanbiedingen (telefonie, internet, digitale tv) het totale privé-entertainment en communicatiebudget te veroveren. Pas op de derde plaats wordt gerekend met winststromen uit tv-business. Reden: een killerapplicatie voor digitale tv is nog niet ontdekt. Ook is onzeker of consumenten interactieve mogelijkheden zó snel adopteren, dat t-commerce snel geld oplevert. Vanaf een miljoen kijkers is interactieve reclame economisch interessant; technisch is integratie in tv-uitzendingen allang haalbaar. Experts verwachten echter niet dat voor 2004 de kritische massa wordt bereikt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWaarschijnlijk barst binnenkort een harde strijd om tv-portals los: wie met zijn Electronic Programme Guide de intelligentste, eenvoudigste navigatie biedt door de digitale programmajungle, verzekert zich van invloed op toegangsdomeinen en publiek. De eerste intelligente EPG’s komen dit jaar op de markt. Shoppingkanalen verwachten snel krachtig te groeien, door invoering van eenvoudige interactieve vormen. Drijvende krachten zijn vooral netexploitanten, die snel gebruikswaarde voor hun abonnees nodig hebben.
<#FONT SIZE=1>bron: werben & verkaufen<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid