Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale tv-toekomst een kwestie van geduld

Door digitalisering kunnen tv-markten groeien. Interactieve tv-formats hebben groot potentieel, maar de doorbraak kost tijd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door digitalisering van overdrachtssignalen en nieuwe plekken op de kabel ontstaan niet automatisch nieuwe kwaliteiten. Volgens experts blijft klassieke tv met sterke zendermerken nog jarenlang het leidende medium. Techniek, mensen en markten kennen immers verschillende tempo’s, zo heeft de dotcomhype wel duidelijk gemaakt. Wat kunnen we de komende jaren zoal verwachten?

related partner content for mobile comes here

De strijd om monopolieposities en technische standaarden gaat door, met als inzet heerschappij over 22 miljoen kabelhuishoudens. Voor 2006 wordt een t-commerce-omzet voorspeld van 4,6 miljard euro (transactieprovisies, abonnementsinkomsten, pay-per-viewinkomsten, merchandising, teleshopping (1,6 miljard), net-telefonie). Kabelexploitanten proberen met bundling-aanbiedingen (telefonie, internet, digitale tv) het totale privé-entertainment en communicatiebudget te veroveren. Pas op de derde plaats wordt gerekend met winststromen uit tv-business. Reden: een killerapplicatie voor digitale tv is nog niet ontdekt. Ook is onzeker of consumenten interactieve mogelijkheden zó snel adopteren, dat t-commerce snel geld oplevert. Vanaf een miljoen kijkers is interactieve reclame economisch interessant; technisch is integratie in tv-uitzendingen allang haalbaar. Experts verwachten echter niet dat voor 2004 de kritische massa wordt bereikt.

Waarschijnlijk barst binnenkort een harde strijd om tv-portals los: wie met zijn Electronic Programme Guide de intelligentste, eenvoudigste navigatie biedt door de digitale programmajungle, verzekert zich van invloed op toegangsdomeinen en publiek. De eerste intelligente EPG’s komen dit jaar op de markt. Shoppingkanalen verwachten snel krachtig te groeien, door invoering van eenvoudige interactieve vormen. Drijvende krachten zijn vooral netexploitanten, die snel gebruikswaarde voor hun abonnees nodig hebben.

< SIZE=1>bron: werben & verkaufen<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in