Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw waterbeleid onder de aandacht

‘Nederland leeft met water…’ is de naam van een nieuwe campagne om Nederlanders bewuster te maken van het feit dat zij in een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederland is synoniem met water. Maar niet iedereen staat daar nog bij stil. Toch is dat wel belangrijk, vindt de overheid. De zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het regent

related partner content for mobile comes here

vaker en harder. We moeten anders met het water omgaan, anders krijgen we

natte voeten in de winter en ‘s zomers een gele grasmat in de tuin. Bovendien bereikte de waterstand in 1993 en 1995 een alarmerend hoog peil. Het waterbeheer in Nederland is daarom radicaal veranderd. Het nieuwe waterbeleid staat onder meer beschreven in de kabinetsnota

Waterbeleid in de 21ste eeuw. Inmiddels is het nieuwe beleid gemeengoed

voor de watersector in Nederland. Het principe vasthouden, bergen,

afvoeren, wordt daarom ook steeds vaker toegepast. Dit betekent een

radicale wijziging ten opzichte van het oude waterbeleid, waarbij het

water snel werd weggepompt en vervolgens ingesnoerd tussen dijken. De

ervaring leert (hoogwaters van 1993, 1995 en de zware regenval van 1998)

dat dit niet meer decennia lang de gewenste veiligheid oplevert. Het

West-Europese klimaat verandert en Nederland ondervindt dat aan den

lijve. Dit nieuwe waterbeleid heeft gevolgen voor alle Nederlanders. Daarom

hebben Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen besloten om een

landelijke campagne te voeren. Nederlanders moeten zich weer bewust

worden van het feit dat zij in een waterrijk land leven en dat dit niet

zonder consequenties is. Iets dat de laatste vijftig jaar naar de

achtergrond is verdwenen. Na de officiële start op 2 mei maken het rijk, de provincies, gemeenten en waterschappen hun organisaties bekend met de campagne en voorzien hen

van voldoende ondersteunend materiaal. Na de zomervakantie start de publiekscampagne met spots op radio en TV, advertenties in dag- en weekbladen en brochures voor het publiek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in