Alcoholreclame: ‘Branche moet grenzen niet opzoeken’
Luijten doelt op het onderzoek van de Stiva, waaruit zou blijken dat de huidige Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken niet goed functioneert. Commercials van Bacardi Breezer, Smirnoff en Lingen’s Blonden zou strijdig zijn. ‘De jeneverkruik gaat zo lang te water tot zij barst,’ zegt hij. ‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent ook dat als je als onderneming een code onderschrijft, je erop toeziet dat deze binnen de onderneming wordt nageleefd. Het kortetermijnsucces van de marketingmanager zou wat dit betreft vaker ondergeschikt mogen zijn aan het langetermijnbelang van de onderneming en van de branche. Misschien zou een herdruk van de brochure van de Stuurgroep Reclame uit 1998 getiteld “Verantwoorde reclamemakers houden zich aan de eigen code” niet zo gek zijn. De VVD is en blijft voor zelfregulering, maar ook hier zijn wij niet voor gedogen maar voor strikte handhaving,’ aldus Luijten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid