De persoonlijkheid van Belgische merken
Delhaize is verantwoordelijk, Vijf tv is gevoelig, Metro is eenvoudig en Saabis voorzichtig.
Marketeers proberen hun merken steeds vaker te laden met een persoonlijkheid. En de consument herkent die eigenschappen steeds beter. Dat blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek van het Vlerick Brand Management Centre, waarbij 216 Belgische merken onder de loep werden genomen door meer dan 10.000 consumenten. Het ging zowel om Vlaamse als Waalse merken, uit 20 verschillende categorieën, van bieren en banken over auto's en modemerken tot supermarktketens en tv-zenders.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisNaar aanleiding van de verkiezingen werden dit jaar ook politieke partijen en hun kopstukken onder de loupe genomen.
De in Nederland onbekende Jongerenzender Studio Brussel wordt beschouwd als het meest levendige merk, gevolgd door Ikea en Humo. De media halen sowieso hoge scores in het merkenonderzoek: Canvas is dit jaar de meest gevestigde waarde (vorig jaar nog nummer 2), gevolgd door De Tijd en Knack.
Automerken als Mercedes en Saab zitten ook in die top 10. Onder de winkelketens kaapt Colruyt de prijs weg van meest gevestigde waarde. Als meest vaste waarde van de onderzochte politici wordt de persoonlijkheid van Yves Leterme ingeschaald.
Politieke partijen en gezichten worden als merk vaak gekoppeld aan agressieve items zoals brutaal, autoritair, pretentieus en schijnheilig.
Op de persoonlijkheidskenmerken, die gebundeld zijn onder de term 'eenvoudig', scoort RTBF - La deux het hoogst. De tv-zender wordt op de voet gevolgd door Radio Nostalgie en Toyota.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid