Overslaan en naar de inhoud gaan

De persoonlijkheid van Belgische merken

Volgens de Belgen is Ikea de meest opwindende winkel, Mercedes is de meest plichtsgetrouwe auto en Filip Dewinter het meest agressieve…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Delhaize is verantwoordelijk, Vijf tv is gevoelig, Metro is eenvoudig en Saabis voorzichtig.

related partner content for mobile comes here

Marketeers proberen hun merken steeds vaker te laden met een persoonlijkheid. En de consument herkent die eigenschappen steeds beter. Dat blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek van het Vlerick Brand Management Centre, waarbij 216 Belgische merken onder de loep werden genomen door meer dan 10.000 consumenten. Het ging zowel om Vlaamse als Waalse merken, uit 20 verschillende categorieën, van bieren en banken over auto's en modemerken tot supermarktketens en tv-zenders.

Naar aanleiding van de verkiezingen werden dit jaar ook politieke partijen en hun kopstukken onder de loupe genomen.

De in Nederland onbekende Jongerenzender Studio Brussel wordt beschouwd als het meest levendige merk, gevolgd door Ikea en Humo. De media halen sowieso hoge scores in het merkenonderzoek: Canvas is dit jaar de meest gevestigde waarde (vorig jaar nog nummer 2), gevolgd door De Tijd en Knack.

Automerken als Mercedes en Saab zitten ook in die top 10. Onder de winkelketens kaapt Colruyt de prijs weg van meest gevestigde waarde. Als meest vaste waarde van de onderzochte politici wordt de persoonlijkheid van Yves Leterme ingeschaald.

Politieke partijen en gezichten worden als merk vaak gekoppeld aan agressieve items zoals brutaal, autoritair, pretentieus en schijnheilig.

Op de persoonlijkheidskenmerken, die gebundeld zijn onder de term 'eenvoudig', scoort RTBF - La deux het hoogst. De tv-zender wordt op de voet gevolgd door Radio Nostalgie en Toyota.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in