De ongekende mogelijkheden van MSN Messenger
Adverteerders hebben de gewoonte de consument op te zoeken. Daar waar de consument is, wil de adverteerder adverteren. Idemdito voor 'MSN'. De jeugd zit immers op 'MSN'. Wat hiermee wordt bedoeld: De jeugd zit op MSN Messenger. Hier is de ruimte voor adverteren echter heel beperkt. De vraag is daarnaast of de jeugd nog op adverteerders zit te wachten of liever een merk wil dat naar ze luistert en faciliteert. MSN Messenger heeft gigantische mogelijkheden, bijvoorbeeld voor het bouwen van een persoonlijke relatie.
Om een persoonlijke één op één dialoog op te bouwen kunnen merken proberen een plaats te winnen in de buddy-lijst van consumenten. In een eenvoudige dialoog kan de consumenten antwoorden krijgen op vragen als 'wat kost ...' of 'is mijn bestelling al verzonden', of 'waar is mijn pakketje?'. Merken kunnen immers de indivuele consument herkennen en de persoonlijke dialoog laten aansluiten op eerdere communicatie en transactie-informatie die is opgeslagen in het CRM systeem.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaVanuit de persoonlijke dialoog kan een merk voorzichtig 'aanbiedingen' doen. In de buddy list, het altijd zichtbare dashboard van MSN Messenger, is ruimte voor een extra omschrijving. Merken zouden in dit zinnetje 'reclame' kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld: 'Vandaag melk voor de halve prijs'. Ook in een chatdialoog kan een persoonlijk merk suggesties doen. Initiatief nemen is op de korte termijn waarschijnlijk nog moeilijk te realiseren. De chatbot Alice suggereerde mij eens spontaan om een ringtone te kopen. Op mijn vrij expliciete waarschuwingen (a la 'rot op trut') reageerde Alice keurig in Messenger stijl (emoticon met gesnoerde mond). Goed uitgevoerd. Echter, daarna kwam ze tot twee keer toe opnieuw mijn leven binnen met dezelfde aanbieding. Niet goed geluisterd van Alice. Alice is nu geblokt en kan mijn leven niet meer binnendringen. Merken die deze dialoog wel beheersen, wel goed luisteren, hebben geweldige kansen.
Ik geloof heilig in MSN Messenger. Het laat zien hoe persoonlijke merkcommunicatie er in de toekomst uit gaat zien. Een eerder artikel op Molblog wijdde ik al aan de friends-of-friends functie. Ik zal binnenkort op Molblog een aantal artikeltjes publiceren over de grafische mogelijkheden van MSN Messenger, het bouwen van gevoel in MSN Messenger en de mogelijheden van de Nederlandse marketeer voor MSN Messenger.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid