Overslaan en naar de inhoud gaan

De mobile marketing status check voor marketing managers

Dagelijkse worden we met nieuwe studies uit binnen- en buitenland gevoed, waaruit telkens weer blijkt dat consumenten mobiele apparaten met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je zou zeggen dat bedrijven inmiddels in de gaten hebben dat deze trends niet meer zijn te stoppen en dat ze daarom en masse een robuuste strategie hebben ontwikkeld (en uitgerold) om de steeds mobielere consument te bedienen.

related partner content for mobile comes here

Uit recente studies blijkt dat slechts een kleine 14% van de Marketing Managers tevreden zijn met de mobiele strategie. Hoog tijd dus voor dat zij zichzelf beginnen af te vragen hoe hun merk zich presenteert op mobiel.

Negen vragen die iedere marketing manager moet stellen: 1) Waar sta je op dit moment?
Online consumenten online worden tegenwoordig sterk beïnvloed door de mogelijkheden van nieuwe mobiele apparaten en de hyper-connectiviteit, die deze met zich meebrengen. De contexten, locaties en doelstellingen van online gedrag zijn toegenomen en steeds meer verspreid over diverse platforms, waardoor consumenten gedrag nog meer diffuus en moeilijk te definiëren wordt.

Met zulke razendsnelle en complexe veranderingen, is het verbazingwekkend dat slechts een handjevol bedrijven een persoon aan boord heeft die specifiek verantwoordelijk is voor mobiel. Of het nu wordt opgepakt door een eigen medewerker of een bureau, je moet ervoor zorgen dat je ingericht bent voor een steeds meer verbonden wereld en dat betekent dat je iemand (of een groep van personen) moet hebben die verantwoordelijk is voor mobiel.

Het is van vitaal belang dat marketeers begrijpen wat de impact is van de ‘connected consument’ op hun bedrijf op de korte tot middellange termijn.

2) Zijn je bestaande marketing activiteiten geoptimaliseerd voor mobiel?
Met een smartphone penetratie van meer dan 60%, waarvan meer dan 80% actief het internet gebruikt, zal je website steeds meer mobiele bezoekers gaan krijgen, of je het nu leuk vindt of niet.

De vraag is... worden de mobiele bezoekers blij van wat ze zien? Is je weigeringspercentage hoog? Heb je een flash website? Is je webdesign responsive? Wat is de laadtijd van de pagina’s? Werkt je Facebook-applicatie goed op mobiele apparaten?

Als je aanzienlijke bedragen besteedt aan je digitale marketing activiteiten, zorg er dan voor dat ze in ieder geval werken op mobiele apparaten.

3) Zijn je social media activiteiten geoptimaliseerd voor mobiel?
70% van het verkeer van Facebook komt vanaf een mobiel aparaat. Er wordt tegenwoordig meer tijd besteedt aan Facebook via de mobiele telefoon, dan via de desktop (20% van de mobiele gebruikers bezoekt nooit de desktop versie) en dat is nog meer het geval voor de wil van Twitter en Instagram.

Mobiel als platform is inherent sociaal; de mobiele telefoon is het meest gebruikte communicatie-apparaat van onze tijd, hetzij via SMS, e-mail, sociale netwerken of het goede oude telefoon gesprek - ze zijn ‘social by design’.

Alle social media inspanningen moeten worden opgebouwd rond het feit dat voor een grote hoeveelheid van de doelgroep, mobiel het standaard apparaat is waar ze zich mee engagen. Sociale media activiteiten moet dus mobiel zijn.

4) Hoe zien je e-mails er uit op mobiele telefoons?
Persoonlijke e-mail wordt door bijna de helft van de ontvangers geopend op de mobiele telefoon en dat aandeel stijgt tot 70% bij smartphone eigenaren. Dus, hoe zien jouw e-mails er uit op de verschillende mobiele apparaten?

De kans is groot dat lezers nog steeds zo’n 25% de e-mail kunnen lezen, maar de fonts zijn waarschijnlijk te klein. Er wordt vaak geprobeerd om grote images te laden en het gevaar is dan groot, dat je prachtig opgemaakte e-mail wordt verwijderd voordat ie daadwerkelijk wordt gelezen.

Hoewel er enige discussie is of het de moeite waard is om e-mails responsive te maken, is in ieder geval duidelijk dat vanuit het oogpunt van de gebruiker e-mails op zijn minst leesbaar moeten zijn zonder te zoomen en te veel te scrollen.

Als we e-mail als uitgangspunt beschouwen voor een verscheidenheid aan customer journeys, is het ook duidelijk dat mobiel vriendelijke e-mail een extra mogelijk biedt om mensen de richting op te sturen die jij bepaalt.

Bedenk overigens dat niet alleen de e-mails geoptimaliseerd moeten worden voor mobiel, maar ook de eventuele landingspagina’s achter iedere link in de e-mails. Dit wordt vaak over het hoofd gezien, maar is even zo belangrijk - zo niet belangrijker voor een goede conversie.

5) Werkt je offline marketing nauw samen met je online platformen?
Al vele jaren is het de norm voor veel merken om miljoenen euro’s uit te geven aan above the line reclame, maar nu de wereld steeds meer mobiel wordt, is het verstandig om jezelf af te vragen hoe dit past in een mobiele wereld.

Nu zo’n drie kwart van de tv kijkers een second screen gebruikt terwijl ze tv kijken en waarvan bijna de helft van de op zoek gaat naar producten die ze in een programma of reclame hebben gezien, is het duidelijk dat traditionele media niet meer kunnen werken als een geïsoleerde kanaal.

Marketeers moeten beseffen dat, zelfs als een reclame niet bekeken is via een mobiel apparaat, dat de kans groot is dat potentiele klanten er een in hun handen hebben als ze de advertentie ergens tegenkomen. En als deze prospects besluiten om te reageren of actie te ondernemen op basis van de reclame, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk gebeuren door middel van een mobiel apparaat.

TV reclame kan een 80% toename van de branded search teweegbrengen, maar Google zal je uit de top van de zoekresultaten houden, als ze constateren dat je site geen goede mobiele ervaring levert.

6) Denk je ‘mobile first’?
‘Mobile first’ denken betekent niet dat mobiel het belangrijkste kanaal is. De focus op wat relevant en belangrijk is voor mobiele gebruikers levert een nieuwe dimensie op in de selectie van content, hetgeen meestal betekent dat heel veel dingen worden weggelaten.

Vreemd genoeg is dit meestal content die alleen op andere kanalen wordt gepubliceerd, ‘omdat er ruimte genoeg is’. Volgens technische ontwikkelaars is ‘mobile first’ de beste manier om te beginnen met de ontwikkeling van online presence die beschikbaar moet zijn op meerdere platforms. En dat betekent feitelijk alles.

7) Heb je een kanaal onafhankelijke content strategie?
In een wereld waarin consumenten toegang hebben tot alles, any time, any place en ook nog eens met behulp van een veelvoud van mobiele apparaten, Is het van belang dat je content hier op wordt aangepast.

Op het moment dat je content gaat creëren voor je website, twitter of facebook pagina, moet je jezelf afvragen: ‘wat is de ervaring op een Galaxy Tab, of HTC Wildfire’? Een mooi lang video shot van een sportwagen die op slingerende bergweggetjes rijdt zal waarschijnlijk op een mobiele telefoon veel te klein uitvallen. Het is niet makkelijk om te doen, maar het creëren van content moet ook gebeuren met de ‘mobile first’ gedachte.

Maar al te vaak worden marketeers geconfronteerd met grote uitdagingen vanwege het feit dat de gehele content management infrastructuur is gekoppeld aan individuele digitale kanalen. Toch zul je je hiervoor sterk moeten maken in je organisatie.

8) Help je consumenten (potentiele klanten!) bij je ‘point(s) of sale’?
‘Connected consumenten’ praten steeds minder met het winkelpersoneel om informatie te vinden. Ze zoeken het product op hun mobiel, vergelijken de prijzen en, als ze jouw product en aanbod niet bevalt, dan zijn er meer dan genoeg concurrenten op dat scherm verschenen om uit te kiezen.

Test de customer journeys zoals ze nu zijn. Ontwikkel vervolgens nieuwe boeiende customer journeys met jouw product en POS als de centrale ‘call to action’.

9) Wat kun je nog doen nadat je dit allemaal hebt aangepakt?
Als je organisatie eenmaal mobile customer proof is, is het volgende wat je moet gaan doen het bijhouden van het gebruik en andere statistieken.

Zodra je merkt dat een specifiek platform of groep van apparaten een bepaald engagement niveau heeft bereikt, kun je er aan denken om te verbeteren voor specifiek deze type apparaten.

In tactische termen betekent dit bijvoorbeeld dat je het design van je online presence en de interactiemogelijkheden moet gaan aanpassen aan de ‘touchscreen consument’, hetgeen behoorlijk afwijkt van het ontwerpen van websites voor dekstop computers.

In strategische termen betekent dit bijvoorbeeld dat je je meer zult moeten gaan focussen op wat de impact van deze apparaten is op de traditionele ‘sales funnels’ en wanneer, waar en hoe uw klanten jouw producten willen kopen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in