Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediaxim Nederland stopt (update)

De activiteiten van Mediaxim Nederland zijn de afgelopen jaren sterk verliesgevend geweest.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mediaxim Nederland beëindigt de activiteiten per 1 mei aanstaande. Dat laat directeur Cees Jan van Mourik in een mail aan relaties weten.

related partner content for mobile comes here

Van Mourik: 'De reden voor de beëindiging is gelegen in het feit dat de activiteiten van Mediaxim Nederland afgelopen jaren sterk verliesgevend zijn geweest, onder andere door het verlies van een belangrijke opdrachtgever. Maatregelen om het tij te keren hebben helaas niet mogen baten. Teneinde een faillissement te vermijden, trachten wij thans om Mediaxim Nederland op een solvente wijze te vereffenen.'

MediaXim Nederland levert vanaf 1 mei geen diensten meer aan. De toegang tot de database waar klanten van Mediaxim advertentiebestedingen uit halen, wordt per die datum afgesloten. Mediaxim: 'Met andere woorden, met ingang van uiterlijk 1 mei 2013 zult u, vervelend genoeg, voor onze diensten een alternatief dienen te vinden door bijvoorbeeld eventueel één van de andere marktpartijen in de arm te nemen.'

Om tegemoet te komen aan het ongemak dat hiermee wordt veroorzaakt, zegt Mediaxim dat het over de maand april geen kosten in rekening brengt voor geleverde diensten. Maar de vraag is wat die compensatie waard is, want de productie is eind maart gestopt. Cijfers over april worden dus niet geleverd.

Mediaxim startte in 2009 in Nederland nadat de Bond van Adverteerders (BVA) en het Platform Media Adviesbureaus (PMA) een tender hadden uitgeschreven. De aanleiding daarvoor was de onvrede over de monopoliepositie die Nielsen in die tijd had. Nielsen maakte volgens de bureaus misbruik van die positie door het tarief plotseling te verveelvoudigen. Het Belgische Mediaxim was de enige die offerte uitbracht en sleepte de opdracht binnen. Alle PMA bureaus, behalve die vallen onder GroupM, werken vanaf dat moment uitsluitend met de data van Mediaxim.

PMA-directeur Johan Smit, destijds de drijvende kracht achter het nieuwe mediaregistratiesysteem in de markt, was van mei 2010 tot en met januari 2011 ook interim manager van Mediaxim Nederland. Hij is ‘not amused’ over het stopzetten van de activiteiten. Smit: ‘Ik had wel signalen gekregen dat het niet goed ging, maar het nieuws heeft me toch overvallen. Dit heeft niemand zien aankomen.’ Het PMA is zich aan het beraden op de ontstane situatie, zegt Smit.

De marktsituatie is inmiddels anders, omdat media-registratiebedrijf Adfact van Lars de Vries een speler van belang is geworden. Adfact richtte zich in eerste instantie vooral op adverteerders in de sectoren finance, automotive en telecom, maar dekt inmiddels een groter gedeelte van de markt af. De Vries: ‘Wij zitten op ruim de helft van wat er geregistreerd kan worden. Maar met de bronnen die we hebben, kunnen we de markt afdekken.’

De Vries denkt dat hij binnen een redelijke termijn klaar kan zijn om de bureaus te bedienen die nu zonder data zitten. Bovenaan De Vries’ to do lijstje staat dan ook een gesprek met PMA en de daarbij aangesloten bureaus.

Smit heeft zijn twijfels of Adfact dat op zo’n korte termijn voor elkaar krijgt.

De Vries zegt dat drie partijen in een kleine markt als Nederland teveel was, het registreren van advertenties is een arbeidsintensief en kostbaar proces, vooral print vergt veel tijd. Nu blijkt ook wel dat deze kosten niet door drie partijen op te brengen zijn.

Het is niet te verwachten dat mediabureaus massaal naar Nielsen zullen overstappen. Dat heeft zich eerder buitenspel gezet door te hoge tarieven te vragen. Ook recente offertes van Nielsen werden met fronsen ontvangen. De kwaliteit die Nielsen levert wordt in de markt niet door iedereen als hoog aangeschreven. Smit zegt over Nielsen: ‘De kwaliteit van de data Nielsen is voor verbetering vatbaar.’

Michele Strazzera, sinds 1 maart managing director van Nielsen Watch, zegt hierover: 'Als dat de perceptie in de markt is, dan zullen wij onze uiterste moeten doen dit te veranderen. Wij hebben een nieuw team zitten en willen graag met bureaus om tafel, ook om te horen welke klachten er zijn. Wij gedragen ons absoluut niet als monopolist.' Ook voor Nielsen komt het nieuws over het stoppen van Mediaxim als een verrassing, aldus Strazzera. Over de tarieven zegt hij: 'Het is nu een andere markt dan in 2009, maar het is niet voor niets dat Mediaxim de exploitatie niet rond kreeg. Prijs zal dus zeker een gespreksonderwerp met de bureaus zijn.'

Cees Jan van Mourik zegt te hebben afgesproken met de aandeelhouder van Mediaxim Nederland om geen inhoudelijke reactie te geven.

(Dit bericht is aangevuld)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in