Wouter Swenneker (Mindshare): ‘Mobiel moet breed in de organisatie gedragen worden’


Naar aanleiding van het artikel ‘Ola begint zomer mobielonvriendelijk’ heb ik contact gehad met Digital Director Wouter Swenneker om verder in te gaan op mobile advertising binnen het mediabureau.
Twee maanden geleden heeft er bij mediabureau Mindshare intern een rolverdeling plaatsgevonden, waarbij diverse specialismen onder de Digital Directors is gaan vallen. Wouter is naast zijn eigen klantengroep verantwoordelijk geworden voor mobiel en gaat de mobiele propositie voor Mindshare verder uitwerken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDit doet hij onder meer door intensief contact te hebben met mobiele specialisten van buitenlandse Mindshare kantoren. Vooral Mindshare UK loopt op gebied van mobiel volgens Wouter nog ver voor. Daarnaast heeft Mindshare voor mobiel een aantal partners in Nederland, maar ook een eigen ontwikkelteam in Mumbai voor de creatie van landingpagina’s en uiting. Wouter: ”Er is niet zoals Havas Media of MEC een Mobile Director. Mindshare is van mening dat mobiel breed in de organisatie gedragen moet worden. Naast de Digital Director, zullen onze strategen al aan het begin van het ontwikkelen van de mediastrategie de mindset van de klant moeten veranderen” Mindshare heeft echter wel specialisten op gebied van social media en search. Dit heeft volgens Wouter te maken doordat je voor deze kanalen ook uitvoerende taken direct moet verrichten.
De recente Ola campagne verwees naar een normale website en met een temperatuur tegen het vriespunt, was de relevantie ver te zoeken. Waarom wordt zo’n mobiele campagne dan wel gestart?
Wouter Swenneker: “Ik ben niet direct bij deze campagne betrokken geweest, maar in het geval van Ola stond het moment van de campagne ook vast i.v.m. de switch naar Wintertijd. Soms is een adverteerder nog niet klaar voor mobiel, maar willen zij toch mobiel inzetten. Niet al onze klanten kunnen we hierin op andere gedachten brengen.”
Ondanks dat Unilever met Ola in Nederland en internationaal reeds een heel aantal campagnes hebben gedaan is er nog niet een mobiele strategie. Wouter Swenneker: “Je ziet vaak dat klanten op het laatste moment alsnog mobiel willen in de campagne meegenomen willen hebben. Een klant als ING heeft een zeer populaire app, maar gaan pas vanaf dit jaar mobile advertising breed goed neer zetten. Voor ING zijn we ook al ruim een jaar bezig met mobile advertising campagnes t.b.v. de mobiele app. Ook voor de doelgroep Studenten hebben we een interessante campagne op o.a. mobiel gedraaid. In andere campagnes zouden we mobiel ook graag toevoegen, maar daar is de mobiele website van de ING nog niet klaar voor. We zullen daar dus naar tussenoplossingen moeten kijken.”
Is Mindshare niet betrekkelijk laat met het breed uitrollen van mobiel?
Wouter Swenneker: “Mobiel is pas sinds kort een volwaardig massamedium geworden. Mindshare doet al jaren diverse mobiele campagnes en in diverse Mindshare landen, zoals London, New York hebben we Mobile Garages met mobiele specialisten opgezet. In navolging van deze locaties zullen we ook in Nederland Mobile Garages houden i.s.m Google. Internationaal zijn we daarin relatief vroeg, o.a. i.v.m. de hoge smartphone penetratie in NL. Uiteraard zullen er al veel mobiele bureau’s vanuit hun expertise eerder bij klanten hebben gezeten, maar doordat Mindshare alle kanalen en een research afdeling onder zich heeft, kunnen wij beter advies geven over de totale mediamix. Daarbij is Mobile ook niet alleen advertising, maar een ecosysteem met o.a. advertentiemogelijkheden.”
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid