Overslaan en naar de inhoud gaan

Daling salaris jonge hoger opgeleiden

De ongunstige arbeidsmarkt heeft consequenties voor het salaris en de salarisverwachtingen van jonge hoger opgeleiden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor het eerst in de negenjarige geschiedenis van het Intermediair Imago Onderzoek is het huidigesalaris gedaald en zijn de salarisverwachtingen na zes jaar gelijkgebleven. In vergelijking met vorig jaar is het huidige inkomen met 7 procentgedaald, van gemiddeld 37.244 euro in 2002 naar 34.795 euro in 2003.De inschatting voor een passend salaris is voor het eerst nagenoeg gelijkgebleven. Bijna de helft van de jonge hoger opgeleiden, 46 procent, heeft in 2003een ongunstig of zeer ongunstig oordeel over de arbeidsmarkt. Slechts 11 procentvelt het oordeel gunstig.
Wat betreft ambities lijkt de trend naar zelfreflectie onder jonge hogeropgeleiden zich door te zetten. De percentages met betrekking totimmateriële ambities, intellectuele groei en een maatschappelijke bijdrageleveren, zijn het sterkst gestegen in vergelijking met vorig jaar.Daarentegen ligt het percentage dat een vervolgopleiding afgerond wilhebben lager. De animo voor managementopleidingen is het meest gedaald.

related partner content for mobile comes here

Specifieke bedrijven
Dit zijn enkele van de resultaten van het Intermediair Imago Onderzoek 2003dat op 6 mei wordt gepresenteerd. Het jaarlijkse arbeidsmarktonderzoek is in2003 voor de negende keer in opdracht van Intermediair uitgevoerd. Hetuitvoerend onderzoeksbureau is Ithaka Media Consult. Onderzocht zijnlaatstejaars studenten en hoger opgeleiden met maximaal tien jaarwerkervaring.
Naast de bovenstaande gegevens over de actuele arbeidsmarktsituatie meethet onderzoek de imago's op de arbeidsmarkt van bedrijven en(overheids)instellingen. Zo kunnen de ondervraagden aangeven bij welkespecifieke bedrijven ze het liefst willen werken en wat de bestewervingscampagnes voor personeel zijn. De topdrie van de meest favorietewerkgevers van het Intermediair Imago Onderzoek 2003 is:

  • 1. Philips
  • 2. Shell
  • 3. ABN Amro De beste wervingscampagne van vorig jaar, de campagne ‘Werken bij het Rijk’(Rijksoverheid/arbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum), heeft dit jaar zijnkoppositie geprolongeerd.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in