Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond start campagne commerciële ‘kletspraatjes’

De Consumentenbond opent de jacht op ‘onzinnige verkoopclaims, misleidende etiketten en verleidelijke plaatjes’ op verpakkingen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met de start van de campagne ;kletspraatjes&;">'kletspraatjes' wil De Consumentenbond fabrikanten dwingen om eerlijker te zijn over hun producten.

related partner content for mobile comes here

Vandaar ook dat de bond consumenten oproept om verwonderlijke claims en beweringen op producten te melden. “We roepen consumenten op om zelf de etiketten ook eens te bestuderen en ons meer van dit soort absurde voorbeelden te sturen. De echt serieuze gevallen zal de Consumentenbond aangeven bij de Reclame Code Commissie of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit,” aldus directeur Bart Combée.

De Consumentenbond geeft zelf al een paar voorzetjes. Zo wordt er volgens de organisatie op verpakkingen van ketchup vaak enthousiast beweert dat er 0 procent vet in zit. “Maar er zit nooit vet in ketchup en ondertussen zit de fles boordevol suiker.”

“Of ze gaan creatief om met de namen van ingrediënten en noemen houtskool (E153) in drop ‘carbo medicinalis vegetabilis,” aldus de bond. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in