Overslaan en naar de inhoud gaan

Charitas verdringt de commerciële sponsoring

Commerciële sponsoring maakt plaats voor sponsoring van goede doelen. In de VS is 'corporate giving' aan het goede doel al veel langer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Corporate Philanthropy', zoals de Amerikanen het noemen, ofwel bedrijfsfilantropie is hierbij een middel om uiting te geven aan die maatschappelijke betrokkenheid. Daarom heeft menig Amerikaanse onderneming haar eigen corporate foundation waarmee maatschappelijke en goede doelen worden gesteund en het bedrijfsimago van de onderneming wordt verstrekt. Niet alleen lokaal, regionaal of landelijk, maar in sommige gevallen ook internationaal. Soms in het verlengde van de activiteiten van de onderneming, zoals het farmaciebedrijf Merck, dat veel medisch onderzoek steunt, in andere gevallen branchevreemd, zoals de Ford Foundation, die een belangrijke wereldwijde organisatie op ontwikkelingswerk is geworden. Giften door het Amerikaanse bedrijfsleven aan goede doelen bedroegen in 2000 in totaal bijna 11 miljard dollar. Hiermee vervullen de corporate foundations een belangrijke, bijna onmisbare rol in de Amerikaanse samenleving. Of dit een gezonde situatie is, moet eenieder maar voor zich uitmaken. Hoe belangrijk dat geven in de VS is, laat de oprichting zo'n twee jaar geleden zien van de Committee to Encourage Corporate Philanthropy (CECP) door bestuursvoorzitters van toonaangevende Amerikaanse bedrijven. Deze topbestuurders maakten zich niet alleen toen al zorgen over het ethisch gedrag van ondernemers, maar zij vreesden ook dat afschaffing van belastingfaciliteiten door de nieuwe regering-Bush een nadelig effect op het geefgedrag van Amerikanen zou kunnen hebben.

related partner content for mobile comes here

CECP heeft als missie een bijdrage te leveren aan goed burgerschap en de kwaliteit van het strategisch geven door ondernemingen te bevorderen met als uiteindelijk doel het geefgedrag aan goede doelen te stimuleren. Dus geen 'sponsoring' meer van de hobby's van leden van de raad van bestuur, maar een weloverwogen beleidstoetsing aan het doel en de maatschappelijke rol van de onderneming. Dat TPG in Nederland zo publiekelijk haar sponsoringbeleid wil wijzigen in de richting van geven met maatschappelijk rendement is een nieuwe trend die navolging verdient. Werknemers vragen erom, maar ook aandeelhouders die op de koop toe misschien wel minder rendement accepteren.

De belangstelling voor groen beleggen is hierbij ook een voorbeeld. Het is overigens een misvatting dat veel van deze fondsen zouden onderpresteren. Het tegendeel is waar. Een terugtredende overheid, niet alleen in Nederland, geeft ruimte aan allerlei vormen van nieuw particulier initiatief op maatschappelijk terrein, zoals dat vroeger ook al met de oprichting van bijvoorbeeld hofjes gebeurde. Ondernemingen kunnen, ook in Nederland, een belangrijke voortrekkersrol vervullen om de leemten in de maatschappij op te vullen die er zijn gevallen op het terrein van bijvoorbeeld gezondheidszorg, de welzijnssector, kunst en cultuur. Joop van den Ende met zijn eigenfoundation levert zijn bijdrage aan de bevordering van theaterkunst, maar ook Shell Foundation, Fortis Foundation en Start Foundation doen maatschappelijk heel goed werk.

Maar het is allemaal nog op veel te bescheiden schaal. En zeker niet geïnstitutionaliseerd. Een bundeling zoals in de VS bestaat in de vorm van een onafhankelijke organisatie die het maatschappelijk geven door bedrijven bevordert, zou ook in Nederland niet misstaan. Organisaties die welvaart en welzijnsbevordering in hun doelstelling hebben staan, zoals VNO-NCW of de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel, zouden hiertoe het initiatief moeten nemen.

Bron: Het Financieele Dagblad

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in