
Het FD suggereerde zaterdag onder de kop "CEO wil nog steeds niet Pauw, Matthijs of Jinek" dat ceo's geen gehoor geven aan de oproep van premier Rutte om meer verantwoording af te leggen aan de samenleving.
Een inventarisatie van Publistat van 9 talkshows en interviewprogramma’s sinds 1 oktober 2018 laat zien dat nuancering op zijn plaats is. Van de 33 onderzochte ceo's van Nederlands grootste en aansprekende ondernemingen legt 36% (12) minimaal éénmaal in interviews op tv verantwoording af, meldt het.
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.comDat gebeurt volgens de onderzoeker Inderdaad niet zozeer in Jinek, Pauw en DWDD, op de topman van Rabobank na. We komen ze uitgebreid in Buitenhof, EenVandaag, WNL op Zondag en vooral Nieuwsuur.
In totaal schuiven de CEO’s 25 keer aan. Wiebe Draijer van Rabobank, Hans van den Berg van Tata Steel en Dick Benschop van Schiphol ieder zelfs vier keer waarbij de discussie niet wordt geschuwd, zoals de topman van Rabobank vorige week tijdens een debat met GroenLinks in Nieuwsuuur.
In 80% (20 items) van de uitzendingen komt de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemingen aan de orde, waarbij duurzaamheid (CO2, klimaat e.d.) verreweg het meest besproken onderwerp is. Ook de reputatie en verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven komen meerdere keren aan bod, de impact op de directe omgeving en topsalarissen. In vijf gevallen gingen de interviews over overige zaken, zoals de storing op Schiphol en de fusie tussen PostNL en Sandd.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee