Overslaan en naar de inhoud gaan

Bluetooth reclame stuit op privacy

Want datzelfde Emerce waarover we in vorig bericht schreven, biedt ook online aardig nieuws, zoals afgelopen nacht met Gedragsregels voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Want datzelfde Emerce waarover we in vorig bericht schreven, biedt ook online aardig nieuws, zoals afgelopen nacht met dat weer netjes met bronvermelding was die het vernam van de . De essentie: het sturen van reclameboodschappen met Bluetooth kan de privacy van mobiele telefoonklanten schaden.

related partner content for mobile comes here

Even technisch bijpraten: Bluetooth is een goedkope radioverbinding voor spraak en data op de korte afstand. Een enkele bron kan meer 'ontvangers' bedienen, normaalgesproken zal het binnen een straal van 1 tot 10 meter, maar met een opgevoerd zendvermogen tot 100 meter.

Dus een winkelier kan iedereen die zijn winkel passeert en een mobiele telefoon met open Bluetooth-verbinding bij zich draagt met reclameboodschappen bestoken. Nokia en Volvo experimenteerden er al mee. Muziekmaatschappij 2-Tone Entertainment wil het gebruiken om nieuwe cd's en dvd's te promoten.

Dat is best handig, maar volgens de (Britse) NMA worden de opt-in regels voor reclame gemakkelijk overtreden. Nu kun je wel eerst toestemming vragen aan de passant of deze de boodschap wenst te ontvangen, maar dat is op zich al een ongevraagde reclameboodschap. Dat strookt niet met de van de NMA zelf. Schakel dus eerst een jurist in, luidt het advies.

en willen Bluetooth reclame in Nederland gaan inzetten. Dat kan nog boeiend worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in