Bluetooth reclame stuit op privacy
Want datzelfde Emerce waarover we in vorig bericht schreven, biedt ook online aardig nieuws, zoals afgelopen nacht met Gedragsregels voor reclame met Bluetooth dat weer netjes met bronvermelding was overgeschreven van NewMediaAge die het vernam van de Mobile Marketing Association. De essentie: het sturen van reclameboodschappen met Bluetooth kan de privacy van mobiele telefoonklanten schaden.
Even technisch bijpraten: Bluetooth Bluetooth is een goedkope radioverbinding voor spraak en data op de korte afstand. Een enkele bron kan meer 'ontvangers' bedienen, normaalgesproken zal het binnen een straal van 1 tot 10 meter, maar met een opgevoerd zendvermogen tot 100 meter.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDus een winkelier kan iedereen die zijn winkel passeert en een mobiele telefoon met open Bluetooth-verbinding bij zich draagt met reclameboodschappen bestoken. Nokia en Volvo experimenteerden er al mee. Muziekmaatschappij 2-Tone Entertainment wil het gebruiken om nieuwe cd's en dvd's te promoten.
Dat is best handig, maar volgens de (Britse) NMA worden de opt-in regels voor reclame gemakkelijk overtreden. Nu kun je wel eerst toestemming vragen aan de passant of deze de boodschap wenst te ontvangen, maar dat is op zich al een ongevraagde reclameboodschap. Dat strookt niet met de Code of Conduct van de NMA zelf. Schakel dus eerst een jurist in, luidt het advies.
Inspiro en Blink willen Bluetooth reclame in Nederland gaan inzetten. Dat kan nog boeiend worden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid