Overslaan en naar de inhoud gaan

Bizar probleem voor Rituals: nep-HR-manager is racist op Facebook

Het fenomeen nepnieuws begint zich in steeds vreemdere vormen te manifesteren. Zijn we al een tijdje gewend aan trollen die fakenieuws naar…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het fenomeen nepnieuws begint zich in steeds vreemdere vormen te manifesteren. Zijn we al een tijdje gewend aan trollen die fakenieuws naar buiten brengen over politici, nu zijn ook merken de pineut.

related partner content for mobile comes here

Rituals kwam daar vorige week achter toen op Facebook de werd geplaatst door Bianca Nijland, HR-manager bij Rituals, zoals op haar profielpagina staat.

Niet solliciteren als kleurling

De post leidde op Twitter tot de nodige commotie en reacties als: ‘Ik gok dat je als kleurling niet snel aan het werk komt bij Rituals.’

Geen HR-manager

De post werd vorige week op Facebook geplaatst en Rituals reageerde diezelfde dag na klachten: ‘Bedankt voor het doorgeven! Wij staan absoluut niet achter deze uitspraak. Indien nodig zullen we stappen ondernemen. Ook zal ik dit intern doorgeven.’

Het cosmeticamerk startte onderzoek en kwam erachter dat Bianca Nijland geen HR-manager bij Rituals is. ‘Dat hebben we toen ook direct gemeld’, aldus een woordvoerster.   

Uit onze administratie blijkt...

Daarna bleef het een week stil, tot zondagavond opnieuw de uitspraak weer op Twitter werd gedeeld en besproken. Nadat de redactie van CommunicatieOnline vanochtend Rituals belde over de post, kwam het met een verklaring: 'We nemen dit soort uitingen erg serieus en staan uiteraard niet achter deze uitspraken. Uit onze administratie blijkt dat deze mevrouw niet werkzaam is bij Rituals Cosmetics.' 

Zorgvuldigheid boven snelheid

En nu? ‘We zijn nu verder onderzoek aan het doen’, aldus de woordvoerster. ‘We hebben contact met Facebook gezocht om te kijken wat we aan de post kunnen doen. Bianca Nijland werkt niet alleen niet bij ons, waarschijnlijk gaat het ook om een fake-account.’

Had Rituals niet wat feller moeten reageren op het bericht, dat – hoewel beperkt -  nu een week lang rond blijft zingen op sociale media en het merk schade toebrengt?

De woordvoerster: ‘We hebben ervoor gekozen om ons eerst te richten op het onderzoek, en pas naar buiten te treden als dat is afgerond. We hebben gekozen voor zorgvuldigheid boven snelheid.’  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in