Overslaan en naar de inhoud gaan

Bergen met geld aan de top van Alpe d'HuZes

Dit jaar, zo'n twee maanden voor de start, viel mijn oog op de Alpe d'HuZes. Een mooi initiatief waarin het uiterste wordt gevraagd van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Echter voor deze beklimming volstaat een training van twee maanden niet, ondanks dat ik onwijs fit was. Er wordt namelijk enorm veel gevraagd van de deelnemers, oftewel flink afzien, maar des te trotser kan je zijn na het behalen ervan, voor jezelf maar vooral ook voor het doel dat je ermee steunt.
Echter nu blijkt, dat er een persoon was die bij Alpe d'HuZes ook aan hele andere bergen moest denken, namelijk bergen met geld. En met hem nog een aantal “adviseurs”, die er juist middels voor zouden moeten zorgen dat het geld goed besteed zou worden. Ja, zij hadden kostbare tijd geïnvesteerd in het geven van adviezen op hoog niveau. Maar is dat nou niet net wat er wordt gevraagd van alle betrokkenen en deelnemers; tijd investeren! Als oprichter zou je dat toch moeten weten. En zelfs nog beter dan dat.

related partner content for mobile comes here

Hoe kan het dan dat een bureau dat management adviezen geeft, zo nat gaat op PR? Dit is toch ABC Marketing? Kon niemand hun adviseren dat grote bedragen geld verdienen niet werkt voor dit soort initiatieven.
Als je al je geld wilt verdienen, doe het dan indirect door er groots mee te koop te lopen dat je je hiervoor inzet op vrijwillige basis of tegen sterk gereduceerd tarief. Je bouwt hiermee sympathie op bij nieuwe potentiële klanten, een mooi portfolio en affiche voor jouw merk. En daarnaast ben je een mooi voorbeeld voor derden, de potentiële sponsoren.
Juist nu zal het omgekeerde gebeuren, ondanks de beste bedoelingen die je had. Potentiele sponsoren zullen zich twee keer bedenken alvorens financieel en bijdrage te leveren. Deelnemers zullen zich ergens te kijk gezet voelen door hun inzet, maar ook richting de achterban die zij geld “afhandig” hebben gemaakt. Dit kan het adviesbureau toch niet hebben bedoeld? Dus nam adviseur Coen ook de moeite om even zelf te reageren. Echter hierin verdedigt hij meer het feit dat het allemaal anders was dan het lijkt. Hij heeft er niet "extra" aan verdient, nee dit was zijn standaard prijs. En hij gaf aan ook nog vele uren zich kosteloos ingezet te hebben.

Hier slaat hij als adviseur wederom de plank mis. Ik zou me als Alpe d’HuZes beroepen op een no cure no pay met terugwerkende kracht. Het merk heeft namelijk een enorme klap gekregen. En er is gewoon verkeerd gehandeld, dit is spijtig genoeg uitgekomen (had ik van tevoren al kunnen adviseren) en dat valt dan niet goed te praten. Het enige wat je kan hopen is dat de schade voor de organisatie beperkt blijft. En je richten tot de sporters, die zich wel vrijwillig inzetten en vele uren hebben gestoken in de voorbereiding.
Op zo’n moment gaat het namelijk niet meer om jou, maar om het merk: Alpe d'HuZes. En dus hebben we weer een nieuw geval “Pink Ribbon” te pakken helaas.

Gewoon een Marketing tip geheel op vrijwillige basis aan dergelijke instanties: streef voor een open boekhouding en communiceer open en bloot richting de donateur waar elke euro naartoe gaat. En maak dit dus ook verplicht voor je partners. Stel daarnaast bijvoorbeeld een raad van toezicht aan onder je grootste donateurs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in