Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijfsleven spendeert meer aan minder goede doelen

Circa 66 procent van de Nederlandse bedrijven steunde in 2000 één of meer goede doelen. Zo blijkt uit een onderzoek van Heliview in Breda…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vooral in de bouw en handel zijn er veel sponsors te vinden. Per vestiging werd in 2000 gemiddeld 7800 gulden aan charitatieve instellingen besteed, wat neerkomt op ongeveer 83 gulden per werknemer.
Hoewel grote bedrijven in het algemeen vaker goede doelen steunen, is het gemiddelde sponsorbedrag juist bij kleinere bedrijven met 20 tot 50 werknemers relatief groot. Kleinere ondernemers spendeerden zo’n 186 gulden per werknemer, terwijl bedrijven met 200 of meer mensen gemiddeld 35 gulden per werknemer afstaan.
Per goed doel hebben de bedrijven gemiddeld 5700 gulden besteed. Vergeleken met 1998 worden er minder charitatieve doelstellingen gesponsord maar wordt er per goed doel meer besteed.

related partner content for mobile comes here

De motivatie voor doneren is hetzelfde gebleven: uit humanitaire overwegingen en een gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar vergeleken met 1996 en 1998 telden commerciële overwegingen in 2000 meer mee: 15 procent van de ondervraagden sponsort uit PR of reclame-overwegingen, circa 13 procent gaf aan dat de naamsbekendheid dankzij de sponsoring toenam en 10 procent sprak van een imagoverbetering.

Volksgezondheid is favoriet bij de sponsors: 51 procent van de respondenten gaf voorkeur aan een goed doel op dit gebied, gevolgd door 17 procent voor maatschappelijk werk & welzijn en 13 procent ontwikkelingssamenwerking.
Belangrijk voor de donateurs is zekerheid dat het geld goed terecht komt, naamsbekendheid van de instelling, een niet te controversieel imago en er wordt het liefst gegeven aan een concreet project.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in