Overslaan en naar de inhoud gaan

Het gevaar van micro-marketing

Steeds vaker kiezen adverteerders voor een persoonlijke benadering van de consument: elke doelgroep krijgt een op maat gemaakte boodschap.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De voorstanders van micro-marketing vinden massa-reclame verspilling. Het grootste deel van de boodschappen die over ons worden uitgestort, zijn niet voor ons bedoeld. Ze streven naar individuele communicatiemiddelen. Gerichte mailings bijvoorbeeld of marketing via internet.

related partner content for mobile comes here

Deze micro-marketeers zien één belangrijke functie van een massa-aanpak over het hoofd. Alle reclames dragen de boodschap uit dat consumeren een noodzaak is, dat het fijn is om dingen te kopen. Op die manier worden nieuwe behoeftes gekweekt, waardoor de consumptie groeit. Het is te vergelijken met supporters in een voetbalstadion. Een speler op het veld krijgt vleugels door de kracht die uitgaat van de massa die hem aanmoedigt. Wat één fan precies roept, doet er nauwelijks toe. Micro-marketing kan geen nieuwe behoeftes kweken, alleen maar bestaande behoeftes vervullen. Dat geldt met name voor internet.De individuele benadering van consumenten is erg duur. Te veel geld gaat naar de database, die nodig is om alle kenmerken van de verschillende doelgroepen te bepalen. Uiteindelijk blijft er te weinig geld over voor de massareclame.

journal of advertising research, juli/augustus 2000

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in