Overslaan en naar de inhoud gaan

BCG: Bedrijven kunnen meer met internet

Nederlandse consumenten zijn bijzonder actieve gebruikers. Maar: de online bestedingen van Nederlandse consumenten blijven achter bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2009 bedroeg de waarde van de Nederlandse interneteconomie 24 miljard euro, 4,3 procent van het BBP.

related partner content for mobile comes here

De helft van de interneteconomie bestaat uit online consumptie (12 miljard euro). Aan het internet gerelateerde investeringen zijn goed voor 7,2 miljard euro.

Overheidsbestedingen (4,6 miljard euro) en de netto-export (0,5 miljard euro) van internetgoederen en diensten maken het compleet. De omvang van de interneteconomie is bepaald met behulp van de zogenaamde uitgavenmethode. Deze methode berekent de totale uitgaven aan eindproducten en diensten.

Het internet levert vele extra economische voordelen op die geen onderdeel zijn van de BBP-bijdrage van 24 miljard euro.

Zo kopen consumenten voor meer dan 8 miljard euro aan producten offline waarvoor zij eerst online onderzoek gedaan hebben (de zogenaamde ROPO-bestedingen: Research Online, Purchase Offline) en gebruiken consumenten intensief gratis websites als Wikipedia, Hyves en Nu.nl.

Ook zijn er commerciële voordelen in online handel tussen bedrijven, de omzet in online advertenties en productiviteitsstijgingen die dankzij internet worden gerealiseerd.
Het onderzoek laat zien dat bedrijven in het midden- en kleinbedrijf (mkb) die online actief zijn, de afgelopen jaren een gemiddelde omzetgroei van drie procent hebben gerealiseerd. Mkb-bedrijven die niet online actief zijn, hebben in diezelfde periode geen omzetgroei geboekt.

BCG zegt hierover: ‘Het bedrijfsleven laat kansen liggen. Ondanks goed ontwikkelde internetinfrastructuur zijn online inkoop, marketing en verkoop bij bedrijven relatief beperkt.’

Maatstaf voor de rol van internet
De BCG e-Intensity Index is een maatstaf voor de rol van het internet, de beschikbaarheid van, betrokkenheid met en bestedingen via het internet omvat. Internationaal gezien scoort Nederland goed op beschikbaarheid (vierde plaats) en betrokkenheid (derde plaats), maar blijft achter op bestedingen (achtste plaats). Dit is ondanks het feit dat 67 procent van de Nederlandse consumenten wel eens op het internet koopt.

Een aandachtspunt is het behoud van aandacht voor de verdere ontwikkeling en invoering van nieuwe technologieën zoals glasvezel en mobiel breedbandinternet om ook in de toekomst een koppositie te behouden.

De bijdrage van het internet aan de Nederlandse economie groeit naar schatting tot 41 miljard euro in 2015 (5,9 procent van het BBP) en tot 47 miljard euro of 6,8 procent van het BBP in een meer voortvarend scenario.
BCG verwacht dat de Nederlandse interneteconomie in de komende jaren aanzienlijk zal groeien en een steeds groter deel van het BBP voor haar rekening zal nemen.

De grootste bijdrage aan deze groei zal in beide scenario’s komen uit een stijging van de online consumptie.
Online consumptie betreft zowel goederen die aangekocht worden via het internet als de uitgaven aan toegang tot het internet en de benodigde apparatuur.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in